Methodiek

Welkom op School – Leerlingenboek (gratis)

Mentormethode (vo) en lessen relaties en seksualiteit voor nieuwkomers, zoals vluchtelingen of leerlingen uit Midden- en Oost-Europa.

Bram Tuk
Milleke de Neef

Publicatie Prijs
Download pdf gratis Download
Bekijk pdf gratis Open
Publicatie Prijs
Welkom op School – Leerlingenboek (gratis) € 0.00* Bestel

* Bij deze bestelling berekenen we verzendkosten. Betaling via iDeal.

De lessen | Pdf-bestanden in hoge resolutie

Les 1 Welkom op school
Les 2 Waar kom ik vandaan?
Les 3 Mijn huis
Les 4 Praten zonder woorden
Les 5 Anders of hetzelfde?
Les 6 Leven in Nederland
Les 7 Je huisgenoten
Les 8 Belangrijke dagen
Les 9 Vriendschap
Les 10 Belangrijke dingen
Les 11 Kinderrechten
Les 12 Discriminatie
Les 13 Gezondheid
Les 14 Verliefd en verkering
Les 15 Puberteit; hoe je lijf verandert
Les 16 Volwassen en weerbaar worden
Les 17 Kinderen en de toekomst
Les 18 Relaties
Les 19 Websites voor jongeren
Les 20 Afscheid en toekomst

Dit materiaal kun je gebruiken bij de begeleiding van vluchtelingenkinderen en vluchtelingengezinnen.

Zie ook: Welkom op School – docentenboek (gratis)

Welkom op School is geheel herzien en aangepast aan nieuwe groepen leerlingen. Er zijn zes nieuwe lessen over relaties en seksualiteit. Andere nieuwe lessen gaan over kinderrechten en discriminatie. De methode biedt ook uitgebreide achtergrondinformatie, bijvoorbeeld over hoe vluchtelingenleerlingen oorlogsgeweld verwerken. Een nieuwe groep leerlingen op de isk’s vormen leerlingen die met hun ouders uit Midden- en Oost-Europa naar Nederland komen. Aan hen is ook een hoofdstuk gewijd. Ook het bijbehorende leerlingenboek is geheel herzien.

De mentormethode Welkom op School voor Internationale Schakelklassen (isk’s) en andere vo-scholen met nieuwkomers is vanaf het verschijnen in 2000 een groot succes geweest. Een groot deel van de isk’s heeft de methode gebruikt. Vele duizenden leerlingen hebben er profijt van gehad. De methode is onder andere in het Duits, het Engels en in 2014 nog in het Zweeds vertaald.

Reacties van leerlingen die de nieuwe lessen testten:

‘De leerlingen vinden het erg leuk om foto’s te gebruiken en om hun boekje te versieren. Ook foto’s zoeken van de school in eigen land is leuk.’

Leerling uit Syrië: ’Bij ons praten we niet over alle dingen, maar ik vind het nu wel belangrijk.’

Leerlinge uit Oekraïne: ‘Ik vind de plaatjes mooi. Ze lijken op iets van internet. De tekeningen over het lichaam zijn heel duidelijk.’

Leerling afkomstig uit Congo: ‘Dit boek heeft mooie randen. In die randen zie je ook waar de lessen over gaan. Dat is mooi.’

Leerling afkomstig uit Armenië: ‘Ik vind dit boekje normaal. Leuke plaatjes en kleuren. Sommige dingen mag ik niet weten, maar zijn in Nederland belangrijk om over te praten.’

Leerlinge afkomstig uit Syrië: ‘Ik vind het werkboek mooi en een beetje grappig, veel mooier dan de vorige. De tekeningen over discriminatie zijn niet leuk maar wel duidelijk. Je moet het wel weten.’

Gezondheid vluchtelingen, asielzoekers en statushouders

De meeste vluchtelingen komen uit oorlogsgebieden of landen waar mensenrechten worden geschonden. Ondanks de veerkracht van vluchtelingen kunnen de gevolgen van geweld en traumatische ervaringen erg groot zijn voor de gezondheid. Een goede fysieke en psychische gezondheid is belangrijk voor activering en een goede integratie. Pharos zet zich in voor kwaliteit en toegankelijkheid van preventie en zorg voor asielzoekers, vluchtelingen, statushouders en ongedocumenteerden. We ondersteunen zorgprofessionals en gemeenten met kennis en praktisch handelingsperspectief.

Meer over Gezondheid vluchtelingen, asielzoekers en statushouders

Naar boven