Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

Training Betrekken laaggeletterden en migranten

19-05-2017Participatie en eigen regie

Cliëntenraden zijn er voor alle cliënten en toch is de diversiteit binnen raden gering. Weinig mensen die laaggeletterd zijn nemen deel aan raden. Zij zijn doorgaans ook lastig bereikbaar voor vormen van achterbancontact.

Dat is begrijpelijk, omdat mensen die laaggeletterd zijn vaak moeite hebben met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Zij vinden het ook moeilijk om beleidsstukken te lezen, hun mening in een vergadering te geven en vragenlijsten in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan sommige migranten en (chronisch zieke) ouderen. 

Wilt u als cliëntenraad laaggeletterde mensen bereiken en betrekken bij het werk van de raad? Maar u weet niet hoe u dat kunt doen, dan sluit  deze training bij uw behoefte aan.

Het LSR organiseert deze training samen met Pharos, expertisecentrum gezondheidsverschillen. Pharos heeft kennis over de doelgroep en instrumenten die helpen om met hen in gesprek te gaan. De training volgt u samen met leden van andere cliëntenraden.

Onderdelen

U krijgt inzicht in wat de meerwaarde is van het betrekken van mensen die laaggeletterd zijn door de cliëntenraad. We maken helder wat het onderscheid is tussen laaggeletterdheid en  beperkte gezondheidsvaardigheden. We delen kennis die u direct toe kunt passen in uw werk. U krijgt checklists, een format voor een stappenplan en goede voorbeelden van andere cliëntenraden aangereikt. De training passen we aan uw specifieke vragen aan. Op praktische wijze werken we aan vragen van cliëntenraden, zoals:

  • Via welke kanalen kunt u mensen benaderen?
  • Welke participatie instrumenten kunt u gebruiken?
  • Welke realistische resultaten wil de cliëntenraad bereiken?
  • Wat heeft de cliëntenraad nodig om de resultaten te kunnen bereiken?

U krijgt handvatten om de doelgroep effectief te verbinden aan het werk van de cliëntenraad. Wij nemen u bijvoorbeeld mee in hoe u een panel kunt inrichten waarin ook mensen die laaggeletterd zijn participeren.  U werkt, aan de hand van een stappenplan, aan een eigen plan van aanpak. Wij nemen u bijvoorbeeld mee in hoe u adviezen over de wegwijzering kunt geven of hoe u de informatie op de website aan kunt passen. U maakt kennis met ervaringsdeskundigen uit de doelgroep en met succesvolle voorbeelden ter inspiratie.

Na deelname

  • Weet u hoe de doelgroep in elkaar zit en welke knelpunten zij ervaren.
  • Weet u welke handvatten en ‘good practices’ u in kunt zetten om de doelgroep effectief te betrekken.
  • Beschikt u over een eigen plan van aanpak voor het betrekken van de doelgroep bij het raadswerk.

Deze training kan zowel als open inschrijving als op eigen locatie (incompany) worden gegeven. Wilt u direct aan de slag om laaggeletterden en migranten te betrekken bij medezeggenschap dan bevelen we u de incompany training aan.

Bedoeld voor

Leden van cliëntenraden in de curatieve sector, de revalidatie sector, GGz en de gehandicaptenzorg (ouders/verwanten).

Datum en tijd

19 mei 2017  van 10.00 uur tot 16.00 uur

Locatie

Kantoor LSR, Kanaalweg 17c - B2, 3526 KL Utrecht

Kosten

 € 295,– p.p. voor leden; € 590,– p.p. voor niet-leden

Aantal deelnemers

8-15

Aanmelden

U kunt zich tot 2 weken voor de cursus aanmelden. Na aanmelding ontvangt u een bevestiging en routebeschrijving.
Voor vragen: secretariaat van het LSR via info@hetlsr.nl) of 030-293 76 64.

Terug naar het agenda overzicht