Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

Prijsvraag: het beste idee voor een beeldverhaal

22-11-2017Gezond opgroeien

“Ik voel me wel eens machteloos wanneer ik zie dat een ouder wel baat zou hebben bij adviezen over opvoeding of gezondheid, en ik me tegelijkertijd afvraag of mijn boodschap wel begrijpelijk overkomt. Hoe weet ik of  mijn advies wel zin heeft?”

De verhalen achter een beeldverhaal

One size fits all bestaat niet

Lang niet iedereen voelt zich aangesproken door algemene voorlichting, lang niet iedereen begrijpt “opvoed- en gezondheidstaal”:

  • 29 % van de volwassenen heeft beperkte gezondheidsvaardigheden.
  • 14 % van de 15-jarige leerlingen in Nederland heeft grote moeite met het begrijpen van hun schoolboeken.

Communicatie materialen hebben alleen zin wanneer ze aansluiten bij de eindgebruikers. Hoe werk je als organisatie aan materiaal dat de educatieve boodschap echt overbrengt bij jouw doelgroep?


Eenvoudige informatie maak je samen, mét ouders en jongeren, vóór ouders en jongeren

Professionals die met ouders en jeugd, of in de zorg voor jeugd werken willen graag jongeren en ouders met lage gezondheidsvaardigheden eerder en beter bereiken. Op 17 oktober jl. heeft Pharos een minisymposium georganiseerd: Beeldverhalen in de zorg voor de jeugd. Tijdens de bijeenkomst is de Handreiking Samenwerken aan beeldverhalen in de zorg voor de jeugd gepresenteerd. Een handleiding die organisaties helpt om communicatie met laaggeletterde en laagopgeleide patiënten en cliënten te verbeteren door te werken met beeldverhalen. Een van de uitkomsten van de middag was dat het toch ingewikkeld is voor organisaties om te beginnen met het ontwikkelen van een beeldverhaal. Intern moet er draagvlak voor zijn. Het vergt kennis, tijd en geld en anders organiseren. En dat samen kan een drempel zijn om aan de slag te gaan.

Maak kans op uw eigen beeldverhaal

Pharos gaat verder met het ontwikkelen van beeldverhalen in 2018. We werken zoveel mogelijk samen met andere organisaties om zo dicht mogelijk te blijven bij de vragen en behoeften die in het veld leven. Daarom nodigen we u uit. Heeft u binnen uw organisatie een thema in de zorg voor jeugd dat u graag wil vertalen naar een beeldverhaal, laat ons dat weten. Wij geven vijf organisaties de kans om een beeldverhaal te ontwikkelen. Samen met Pharos.
Pharos levert kennis en begeleiding. U huurt zelf een professionele illustrator in waar Pharos maximaal € 1000,- aan bijdraagt. Na afronding ontvangen de deelnemers het certificaat Ontwikkeling Beeldverhalen. Heeft u interesse?
Stuur dan vóór 31 december uw gegevens naar info@pharos.nl en motiveer waarom we juist uw beeldverhaal samen met u moeten gaan ontwikkelen. Wie weet gaan we samen aan de slag.

We horen graag van u!

 

De e-mail nieuwsbrief van Pharos ontvangen? Meld je aan voor de digitale nieuwsbrief
Terug naar het nieuwsoverzicht