Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

Juf Kiet ontvangt eerste exemplaar Wereldreizigers

27-11-2017Gezond opgroeien

Vanaf 23 november is de door Pharos ontwikkelde lesmethode Wereldreizigers beschikbaar voor de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Wereldreizigers richt zich op op de sociaal-emotionele ontwikkeling van nieuwkomerskinderen. Het eerste exemplaar van Wereldreizigers is door Bram Tuk overhandigd aan juf Kiet, bekend van de documentaire ‘De kinderen van juf Kiet’. Zij geeft al jaren met hart en ziel les aan nieuwkomerskinderen op obs Het Palet in Hapert.

Wereldreizigers bestaat uit een docentenboek en werkmappen voor leerlingen en is te bestellen via de webshop

Kinderen die nieuw zijn in Nederland hebben sociaal emotionele ondersteuning nodig om hun veerkracht te versterken en scholen spelen hierin een grote rol. De lesmethode Wereldreizigers ondersteunt leerkrachten om met kinderen over belangrijke thema’s in gesprek te gaan. Kinderen raken zo vertrouwd met vertellen over dingen die ze meemaken of belangrijk voor ze zijn. In Nederland zijn 370 nieuwkomersklassen/-scholen. Daar is behoefte aan materialen gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling van nieuwkomerskinderen waar leerkrachten op de basisschool mee aan de slag kunnen. Voor het voortgezet onderwijs ontwikkelde Pharos eerder ‘Welkom op school’.

Simone Rossing, Regiocoördinator LOWAN en trainer/adviseur nieuwkomersonderwijs:  “Het huidige aanbod is beperkt en verouderd. Methoden sociaal emotionele ontwikkeling voor kinderen in het regulier onderwijs zijn vaak te talig, te veel gesproken. Er is behoefte aan nieuw beredeneerd aanbod. De kracht van Wereldreizigers is dat de ontwikkeling plaatsvond in nauwe samenwerking met het werkveld én met gebruik van bestaande kennis, inzichten en ervaring.“

De methode is gericht op nieuwkomersklassen- en scholen, maar ook geschikt voor klassen in het reguliere basisonderwijs waar maar een paar nieuwkomerskinderen in de klas zitten. Wereldreizigers is de vierde lesmethode die door Bram Tuk van Pharos is ontwikkeld en geschreven. Ilse Vlietstra, leerkracht en intern begeleider nieuwkomersklas, is auteur van de 7 lessen mindfulness. Aan de methode ligt veel kennis ten grondslag over hoe kinderen migratie en nare gebeurtenissen uit het verleden verwerken. Er is gebruik gemaakt van de laatste inzichten en kennis op dit gebied.  

Bram Tuk: “Leerkrachten worden al vaak in vertrouwen genomen, kinderen vertellen over nare dingen in het verleden, of ze spelen bermbommetje in de zandbak. Met Wereldreizigers wil ik leerkrachten toerusten om dat gesprek met deze kinderen nog vaker in de klas te voeren, maar het zeker ook te hebben over alle mooie herinneringen die kinderen gelukkig ook hebben.” 

Bekijk ook de Handreiking Vluchtelingenkinderen in de klas - Praktische informatie en tips voor de begeleiding van vluchtlingenkinderen in het basisonderwijs. 

De inhoud van Wereldreizigers

Het is een zeer uitgebreide methode die uit vier delen bestaat:

  • Deel 1 geeft achtergrondinformatie over jonge nieuwkomers, hun achtergronden en de belangrijke rol die de school speelt bij het zich thuis laten voelen in Nederland;
  • Deel 2 biedt nieuwkomersklassen tien thema’s. Onder andere: wie ben ik, thuis, feesten en andere belangrijke dagen, spel en spelen, vriendschap en afscheid nemen. Leerlingen ervaren herkenning en erkenning en voelen zich gesteund. Ingaan op de thema's kan, afhankelijk van het klasse-profiel, in ongeveer 20 lessen;
  • Deel 3 bevat zeven lessen mindfulness, geschreven door Ilse Vlietstra, die vooral zijn ontwikkeld voor nieuwkomersklassen, maar ook in ‘gewone’ klassen bruikbaar zijn. Kinderen leren door deze lessen te ontspannen, waardoor hun stress vermindert, de sfeer verbetert en hun concentratie toeneemt;
  • Deel 4 biedt vier lessen voor reguliere basisscholen met maar enkele nieuwkomerskinderen in de klas. Die nieuwkomers willen niet graag centraal staan, maar zich wel gezien voelen. De thema’s van deze lessen zijn: leerlingen uit andere landen, elkaar helpen, verhuizen en van school veranderen, en welkom in Nederland. Door in te gaan op deze algemene onderwerpen waar alle leerlingen mee te maken kunnen krijgen, krijgen juist de nieuwkomers indirect ondersteuning.

Wereldreizigers bestaat uit een docentenboek en werkmappen voor leerlingen en is te bestellen via de webshop

De e-mail nieuwsbrief van Pharos ontvangen? Meld je aan voor de digitale nieuwsbrief
Terug naar het nieuwsoverzicht