niet toestaan

Modelprotocol medische zorg

Pharos heeft in samenwerking met de NVOG en 12 andere beroepsverenigingen in 2009 gewerkt aan de ontwikkeling van het Modelprotocol medische zorg voor vrouwen en meisjes met vrouwelijke genitale verminking (vgv). In juni 2010 kreeg dit modelprotocol zijn definitieve status en in 2012 werd het licht herzien. Het modelprotocol wordt momenteel, in samenwerking met de betrokken beroepsorganisaties, uitgewerkt tot een richtlijn (eind 2016 te verwachten).

Hoe zorg bieden aan slachtoffers vgv?

Dit modelprotocol doet aanbevelingen over de wijze waarop verschillende medische beroepsgroepen medische, psychosociale en seksuologische zorg kunnen bieden aan meisjes en vrouwen die vrouwelijke genitale verminking hebben ondergaan. Dit modelprotocol gaat zowel over de preventie, de spoedeisende hulp en de zorg op langere termijn wanneer de vrouw of het meisje klachten ontwikkelt.

Voor professionals die in aanraking komen met vgv

Het protocol is ontwikkeld voor verschillende medische beroepsgroepen die in aanraking komen met meisjes of vrouwen die besneden zijn.

In het protocol staat informatie over:

• wat vrouwelijke genitale verminking precies is
  • lichamelijke, psychosociale en seksuele klachten als gevolg van vgv
  • zorg voor vrouwen die besneden zijn
  • zorg tijdens de zwangerschap en bevalling

Modelprotocol medische zorg voor vrouwen en meisjes met vgv, 2012