Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

Nieuws

  • Telefonische tolkdienst voor statushouders bij huisarts van start
    Huisartsen kunnen vanaf 1 mei 2017 een telefonische ad hoc tolkdienst aanvragen voor gesprekken met statushouders. Statushouders hebben zes maanden vanaf het moment van inschrijving bij de huisarts recht op een telefonische tolk wanneer zij voor een consult of behandeling bij de huisarts komen.
  • Oproep aan de Tweede Kamer van organisaties in de zorg inzake financiering van tolken in de zorg voor vluchtelingen met een status in de gemeente. Dit naar aanleiding van de bespreking van de begroting van VWS voor 2017. 
  • Huisartsen krijgen tijdelijk vergoeding om tolk voor vluchtelingen te bellen (Volkskrant, 5 mei 2016)
  • Kwaliteitsnorm tolkgebruik hulp bij keus voor professionele tolk (Pharos, 10 maart 2014) 
    Verantwoorde zorg vereist soms de inzet van een professionele tolk. Er zijn ook situaties waarbij een informele tolk, zoals een familielid of een buurvrouw, volstaat. De in maart 2014 gepubliceerde Kwaliteitsnorm tolkengebruik bij anderstaligen in de zorg, biedt zorgverleners hulp bij het maken van deze keus. Lees meer 
  • Besparing tolken leidt tot toename zorgkosten (Phaxx, september 2011)
    Het ministerie van vws stopt vanaf januari 2012 met vergoeding van tolken in de gezondheidszorg. Voornaamste reden hiervoor is kostenbesparing. Echter, besparing op tolken zal leiden tot een toename van zorgkosten. Lees meer
  • Subsidie tolkdiensten (Pharos, 26 mei 2011) 
    Pharos deelt met het kabinet dat het van belang is dat iedereen de Nederlandse taal leert en vindt het ook belangrijk dat dit wordt bevorderd. Een aantal zaken verdienen echter aandacht wanneer we de veiligheid, kwaliteit en effectiviteit van de zorg willen blijven waarborgen. Lees meer 
  • Miscommunicatie in de spreekkamer (Phaxx, december 2013)
    Als gevolg van de toenemende diversiteit in de samenleving krijgen artsen steeds vaker patiënten uit migrantengroepen in de spreekkamer. Voor artsen en andere gezondheidswerkers vormt het een uitdaging om aan iedereen gelijkwaardige zorg te bieden. Goede communicatie is daarvoor onontbeerlijk. Niet cultuur maar de taalkennis van patiënten speelt hierin een centrale rol, zo blijkt uit het onderzoek waarop Stéphanie De Maesschalck begin 2012 promoveerde aan de Universiteit Gent.  Lees meer