Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

De rol van klantmanagers bij het signaleren van psychische problemen bij statushouders

Anna de Haan on 11‑04‑2017

Wat ik mooi vind aan het kennisdelingsprogramma is dat ook binnen dit programma de integrale aanpak een belangrijke rol speelt. Zo gaf ik vorige week donderdag 6 april een workshop aan klantmanagers bij de Dag van de Uitvoering georganiseerd door Divosa. Op zo’n regionale bijeenkomst worden klantmanagers, andere uitvoerende medewerkers en leidinggevenden van sociale diensten in een bepaalde regio geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen in hun werkveld. De meeste deelnemers zijn klantmanagers die mensen in de bijstand begeleiden.

Veel klantmanagers krijgen nu in grotere mate te maken met statushouders. Zij zijn de professionals die álle statushouders automatisch zien, want elke vluchteling die in een gemeente komt wonen krijgt immers een bijstandsuitkering en dus een klantmanager toegewezen. Dat is voor ons programma een interessant gegeven.

Mijn collega’s Evert, Elize Smal en ikzelf geven dit gehele jaar op de ‘Dagen van de Uitvoering’ workshops over de invloed van traumatisering op het inburgeren van statushouders. De eerste heeft plaatsgevonden in februari, de laatste zal plaatsvinden in oktober. We weten al heel lang dat een deel van de vluchtelingen psychische problemen heeft als gevolg van ervaringen met oorlog, geweld en verlies. Deze symptomen kunnen invloed hebben op hun functioneren en daarmee op hun vermogen om Nederlands te leren en in te burgeren. Vluchtelingen praten hier doorgaans niet gemakkelijk over, en de kans is dus groot dat deze problemen pas laat aan het licht komen.

In die workshops gaan wij vooral in op de rol van klantmanagers in de signalering van psychische problemen. Wat kun je hier als klantmanager betekenen? Hoe ga je hierover in gesprek met klanten met een vluchtelingachtergrond? Wie kun je inschakelen voor hulp? Wat ik heel interessant vond, was dat de meeste workshopdeelnemers wel vaak psychische problemen bij hun cliënten tegenkomen en die ook in verband brengen met niet kunnen werken, maar dat ze meestal niet goed weten wat hun eigen rol in de signalering daarvan zou kunnen of moeten zijn en welke stappen ze daarna kunnen zetten.

Doordat we het gehele jaar workshops geven op verschillende plekken in Nederland (en we deze doelgroep ook via de regio coördinatoren bereiken), kunnen we met een grote groep klantmanagers praten over wat zij binnen een integrale aanpak van werk, inburgering en gezondheid voor statushouders kunnen betekenen. Dat is precies waar het in dit programma om draait!

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u om de onderstaande woorden in te vullen:

Reacties

 

Er zijn nog geen reacties.