Leerkring

Training voor GSA’s over welbevinden op school voor vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers

Leerkring

Werk jij als Gezonde School Adviseur (GSA) met scholen die – in meer of mindere mate –vluchtelingenkinderen en/of andere nieuwkomers onderwijs geven of ga je dit in de toekomst doen? En wil je meer leren over hoe je een integrale Gezonde Schoolaanpak voor het thema Welbevinden ‘op maat’ kunt neerzetten op dergelijke scholen?

Schrijf je dan in voor onze tweedaagse gratis training! Deze vindt plaats op 16 en 17 september 2021 (vooralsnog de eerste dag online en de tweede dag live in Utrecht).

Het programma Gezonde School omvat meerdere leefstijlthema’s waaronder welbevinden. Invulling geven aan die integrale aanpak kan voor elke school anders zijn. Wat leerlingen, schoolpersoneel en ouders nodig hebben voor het ervaren van welbevinden op school hangt onder andere samen met de achtergrond van de leerlingen, de school en het schoolpersoneel. Iedere school heeft een eigen karakter, deels expliciet en zichtbaar, deels impliciet aanwezig.

Als er veel vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers op school zitten betekent dit dat er bijvoorbeeld meer rekening moet worden gehouden met taal, met mogelijke traumatische gebeurtenissen, met mogelijk (tijdelijk) gebroken gezinnen, een migratieverhaal etc. En dat er binnen een sociaalemotionele methodiek aandacht moet zijn voor het verwerken van de stress die migratie bij kind en gezin geeft, de verwerking van de soms schokkende gebeurtenissen die kinderen meemaakten en hoe met zichzelf en de omgeving om te gaan. Ook ten aanzien van het signaleren van problemen waarvoor extra zorg nodig is en het betrekken van ouders, kan het nodig zijn de zaken net wat anders aan te pakken als het vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers betreft.

Welbevinden op School biedt hier handvatten voor. Zie voor meer informatie onze infosheet.

Programma

16 september van 13:00-17:00

Kennisdeling en met elkaar in gesprek (PO en VO) & inzoomen op traumasensitief lesgeven

  • De leerlingen en hun gezinnen (vlucht/migratie, lage SES, stressvolle thuissituatie etc.), wat betekent vluchten/migreren, het schoolsysteem voor nieuwkomers, belang cultuursensitief werken etc.
    Anna de Haan, projectleider Welbevinden op School, Pharos & Phildy Asamoah, projectmedewerker Welbevinden op School, Pharos
  • Welbevinden op PO-scholen met vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers & hoe ga je als GSA aan de slag op dergelijke PO scholen?
    Joline van Lier, Gezonde school-adviseur
  • Welbevinden op de ISK (VO-scholen met vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers) & hoe ga je als GSA aan de slag op een ISK?
    Anna de Haan & Fleur van der Sloot, docent en leerling coördinator ISK Haarlemmermeer
  • Traumasensitief lesgeven: theorie en praktijk in vogelvlucht
    Iris Franck, zorg coördinator Stanislas VMBO college Delft & trainer Traumasensitief Lesgeven

17 september van 10:00-15:30

Train-de-trainer: Hoe krijg je een beeld van de behoefte t.a.v. welbevinden aanpak?
Anna de Haan & Joline van Lier

  • Hoe krijg je een beeld van de behoefte t.a.v. welbevinden aanpak?
  • Theorie participatieve behoefteverkenning en het gebruik van drie PLA-technieken
  • Welke stakeholders zijn belangrijk
  • Zelf aan de slag: kijken en doen

Aanmelden

Aanmelden Training voor GSA’s over welbevinden op school voor vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers 16 en 17 september

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*