
Samenwerken aan beeldverhalen in de zorg voor de jeugd
Hoe werk je samen met ouders en professionals aan eenvoudige communicatiematerialen over opvoeding en gezondheid?
Materialen waarmee je in je eigen dagelijkse praktijk aan de slag kunt. De meeste materialen zijn direct gratis te downloaden en hebben een gedegen wetenschappelijke basis.
Hoe werk je samen met ouders en professionals aan eenvoudige communicatiematerialen over opvoeding en gezondheid?
Het inzetten van een zoekende benadering in vijf stappen
Strength and Difficulties Questionariy (SDQ) is een instrument dat standaard wordt gebruikt binnen de JGZ om vroegtijdig problemen in de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen op te sporen. Deze infosheet biedt meer informatie.
Divers kookboek, in het kader van het project Gezonde en betaalbare voeding voor asielzoekerskinderen. Recepten zijn gemaakt door asielzoekerskinderen.
Deze folder biedt informatie over asielzoekers en hun voedingsgewoonten; o.a. uitleg van de methode Smaaklessen, korte praktijkbeschrijving van Smaaklessen zoals uitgevoerd op het Asielzoekerscentrum Crailo, achtergronden en tips.
Een doorlopende integrale aanpak?
Beeldverhaal over problemen bij kinderen. Professionals en vrijwilligers in de wijk, de zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het verhaal gebruiken bij contact met ouders en kinderen over lichtere opvoedvragen.
Beeldverhaal over problemen in de familie. Professionals en vrijwilligers in de wijk, de zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het verhaal gebruiken bij contact met ouders en kinderen over zwaardere opvoedvragen.
In deze folder wordt uitgelegd wat het stimuleringsprogramma lokale coalities Kansrijke Start inhoudt en welke ondersteuning wij vanuit dit programma bieden.
Begrijpelijke informatie over stress en opvoeden tijdens Corona. Professionals en vrijwilligers in de (jeugdgezondheids)zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het beeldverhaal als hulpmiddel gebruiken bij een gesprek met ouders.
Onderzoek naar de factoren die verschillen veroorzaken tussen kansarme- en rijke kinderen in hun mogelijkheden om talenten te ontwikkelen.
Hoe kun je vluchtelingengezinnen in een vroegtijdig stadium ondersteunen? Goede voorbeelden, (groeps)voorlichting, leefstijlbevordering en toeleiding naar zorg.