Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

#teachbackmonday bedankt!

11-06-2018laaggeletterdheid, eenvoudige informatie

4 juni #teachbackmonday

Om aandacht te vragen voor de teach-backmethode riepen we iedereen op via social media #teachbackmonday in te gaan zetten. We deden onder andere een oproep aan minister voor Medische Zorg en Sport Bruno Bruins. Hij vertelde in zijn eigen woorden hoe de teach-backmethode werkt.


Collega Bart Looman legde het in zijn eigen woorden uit. En vele samenwerkingspartners werkten mee, onder andere Jany Rademakers (bijzonder hoogleraar ‘Gezondheidsvaardigheden en patiëntenparticipatie’).
 

Patricia Heijdenrijk-Can: 'Een uitleg die wordt begrepen is een belangrijke stap om gezondheidsverschillen te verkleinen. De teach-backmethode helpt daarbij. Het helpt bijvoorbeeld om beter samen te kunnen beslissen in de spreekkamer. Ik heb reacties gezien vanuit het hele land en wil iedereen bedanken voor zijn/haar inzet!' 

Training “Effectief communiceren met laaggeletterden”

Wat is de teach-backmethode?

Dit is een gesprekstechniek in de zorg, ook wel de terugvertelmethode of terugvraagmethode. Met deze methode kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen. Je doet dit door de patiënt te vragen om in eigen woorden te herhalen wat jullie zojuist hebben besproken. Hierna kun je als dat nodig is bijstellen of aanvullen. Belangrijk is hierbij om de vraag bij jezelf te houden. Je zegt: ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wat gaat u thuis vertellen of doen?’ Geef de patiënt niet het gevoel dat je hem of haar controleert. 

Waarom de teach-backmethode?

Dat het overbrengen en onthouden van informatie lastig is, is al heel lang bekend:

  • Slechts 20 tot 40 procent van wat artsen zeggen tijdens een consult, wordt daadwerkelijk onthouden door patiënten
  • De helft van wat is bijgebleven, blijkt bovendien niet te kloppen
  • Hoe meer informatie wordt verteld, hoe minder dit (correct) wordt onthouden.

Bronnen 

Wat vinden patiënten van deze methode?

Taalambassadeur Dicky legt in deze video uit hoe de methode werkt en waarom het voor hem werkt.

En hier vertelt een ervaringsdeskundige wat de gevolgen kunnen zijn van niet begrepen gezondheidsinformatie.

Taalambassadeur Rob maakte een bedankbrief die je kan lezen op onze Facebookpagina.

Wat gebeurt er nog meer rondom de teach-backmethode?

Pharos is coördinator van de Alliantie Gezondheidsvaardigheden. Op 5 juni hebben Pharoscollega’s alle aanwezigen geïnformeerd. Partners van de Alliantie Nivel en AMC hebben onderzocht dat zorgverleners de teach-backmethode de beste methodiek vinden in communicatie met patienten met beperkte gezondheidsvaardigheden. Ze zetten dit onderzoek door en zoeken een gezondheidscentrum voor een pilot.
De methode is uitgelicht op de website.

Lees ook de blog van Pharos stagiaire Fiorelle Huygens 'Effectief communiceren, vaak lastiger dan gedacht - Meer aandacht nodig voor teach back! >>

Weblog Fiorella Huygens

De e-mail nieuwsbrief van Pharos ontvangen? Meld je aan voor de digitale nieuwsbrief
Terug naar het nieuwsoverzicht