Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

Laaggeletterden over eHealth

Waar liggen kansen voor eHealth? Voor een antwoord op deze vraag is het belangrijk de behoefte van patiënten bij het gebruik van eHealth centraal te stellen. Op donderdag 22 september hield het Ministerie van VWS in Utrecht een bijeenkomst over eHealth, speciaal voor patiëntenorganisaties. Parallel aan deze sessie kwamen bij Pharos meer dan 30 laaggeletterden bij elkaar om te praten over hún specifieke wensen en behoeften. Waar lopen zij tegenaan bij het zoeken naar informatie over gezondheid op internet of bij het gebruik van apps? En wat kan beter?

Volledig verslag bijeenkomst 22 september 2016 inclusief quotes van de deelnemers


 

VWS wil eHealth inzetten om te komen tot meer zelfredzaamheid, zelfregie en zelfzorg van patiënten. De ambities van VWS zijn groot: in 2019 moet 80% van de chronisch zieken toegang hebben tot apps, 75% moet zelfstandig metingen kunnen uitvoeren en alle Nederlanders moeten via beeld met de zorgverlener kunnen communiceren. Pharos zet zich in voor de ontwikkeling en inzet van eHealthtoepassingen die óók begrijpelijk en toegankelijk zijn voor laaggeletterden en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Waar lopen laaggeletterden en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden tegenaan?

1. Te veel informatie in één keer
Veel websites en folders bevatten grote lappen tekst zonder gestructureerde informatie. Daarbij levert een zoekopdracht vaak meer dan duizend resultaten op en zijn zij niet in staat de bruikbare informatie er uit te filteren. 

3. Betrouwbaarheid informatie
Er is heel erg veel informatie te vinden op het internet. Dit maakt het moeilijk om in te schatten wie de afzender is en of de informatie betrouwbaar is.  

2. Moeilijke medische termen
De deelnemers willen meer uitleg van moeilijke woorden of een vervangend woord.



Hoe kunnen eHealth toepassingen beter? Tips van de deelnemers

1. Gebruik van filmpjes, spraakherkenning en voorleesfunctie
Juist digitale mogelijkheden zijn een uitkomst  voor  mensen die moeilijk lezen en schrijven. Omdat tekst dan niet altijd nodig is of ondersteunend is aan het beeld.  

2. Meer bekendheid
Veel deelnemers vroegen zich af hoe ze alle mogelijkheden te weten kunnen komen (handige apps en websites bijvoorbeeld van een betrouwbare afzender) en dachten mee over praktische communicatiekanalen.

3. Hulp bij gebruik
Als je dan eenmaal van (alle) mogelijkheden afweet, betekent dat nog niet dat je in één keer weet hoe je ze moet gebruiken. Terwijl de initiatiefnemers en ontwikkelaars van websites en apps daar vaak wel van uitgaan.

 4. Basisinformatie
Sommigen zorgverleners gaan ervan uit dat iedereen weet hoe het menselijk lichaam werkt en hoe alles eruit ziet. De deelnemers gaven aan dat deze aanname vaak onterecht is.

5. Toegankelijke taal
Zorgverleners moeten zich realiseren dat heel veel mensen bepaalde termen niet kennen en niet begrijpen hoe hun lichaam precies werkt. Leg dit op een eenvoudige manier uit.


 

Oplossingen van de deelnemers

  • Website over gezondheid van de overheid met betrouwbare informatie
  • Keurmerk voor betrouwbare informatie zodat je reclameboodschappen kunt onderscheiden van betrouwbare informatie
  • App waarmee je 24/7 een arts kunt bereiken met vragen

    Bij alle oplossingen is het voor de deelnemer belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van:
  • Makkelijke woorden en zinnen
  • Spraakfunctie die duidelijk en langzaam spreekt
  • Filmpjes om dingen uit te leggen
  • Pictogrammen/plaatjes en iconen
  • Gratis zonder reclame