Cookies
niet toestaan
Cookies toestaan

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van social media knoppen en het tonen van publicaties.

Gesprekstechnieken en tips

Gesprekstechnieken in de zorg

Bekijk meer video's over gesprekstechnieken in de zorg op ons Youtube kanaal>>


 

Meer video's over effectief communiceren met laaggeletterden en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden


 

Communiceren met laaggeletterden: 10 tips van (ex)laaggeletterden en zorgverleners 

  1. 'Gebruik korte zinnen en geef hooguit drie boodschappen mee per gesprek.'
  2. 'Blijf vriendelijke en geduldig. Ook al heb je het razend druk en heb je iets al tien keer uitgelegd.'
  3. 'Geef extra aandacht: vraag bijvoorbeeld hoe laat de patiënt opstaat. En wanneer hij ontbijt. Geef dan aan dat dit een mooi moment is voor de eerste twee tabletten.'
  4. 'Vraag de patiënt te herhalen wat je hebt uitgelegd.'
  5. 'Vraag bij de intake naar het opleidingsniveau van mensen. Dit geeft een indicatie.'
  6. 'Wissel -uiteraard met toestemming van de patiënt- gegevens van de patiënt uit met collega's.'
  7. 'Let op signalen die laaggeletterdheid verraden: blijft iemand tijdens de uitleg bijvoorbeeld naar het doosje staren, dan weet je dat het niet goed gaat.'
  8. 'Wees alert op autochtone laaggeletterden. Zij schamen zich vaker en willen niet toegeven dat ze iets niet snappen. Die schaamte kun je doorbreken door op een beleefde manier te vragen of iemand moeite heeft met lezen. Zeg nooit: 'U kunt dus niet lezen.''
  9. 'Vraag niet: 'heeft u het begrepen' en 'heeft u nog vragen?' Maar: 'Welke vragen heeft u nog?' Daarmee maak je de patiënt duidelijk dat jij er bent om vragen te beantwoorden en zal hij sneller geneigd zijn aan te geven of er nog onduidelijkheden zijn.'
  10. 'Volg de training Effectief communiceren met laaggeletterden. Je leert te letten op signalen die laaggeletterdheid verraden, patiënten anders te benaderen en andere vragen te stellen.'