niet toestaan

Handelingsprotocol vgv bij minderjarigen

Professionals die te maken krijgen met (een vermoeden van) meisjesbesnijdenis, moeten vervolgens ook de informatie hebben hoe ze adequaat kunnen handelen. Pharos heeft in samenwerking met FSAN, AMK, Bureau Jeugdzorg, politie en justitie, en de Raad voor de Kinderbescherming het Handelingsprotocol vrouwelijke genitale verminking bij minderjarigen ontwikkeld. Dit protocol wordt momenteel herzien.

Voor professionals die te maken krijgen met vgv

Het handelingsprotocol is nuttig voor alle professionals en vrijwilligers die te maken krijgen met (een vermoeden van) vrouwelijke genitale verminking (vgv) bij minderjarigen. Maar in het bijzonder richt het zich op medewerkers van Veilig Thuis, Bureau Jeugdzorg, de Raad voor de Kinderbescherming en de politie. Het protocol biedt hen handvatten over hoe te handelen wanneer er een melding bij of adviesaanvraag bij Veilig Thuis binnenkomt.

In dit protocol wordt uitgegaan van twee scenario’s:

• vermoeden van een dreigende vgv
  • vermoeden van een uitgevoerde vgv

Van beide bovengenoemde scenario’s zijn de handelingsroutes beschreven, die ook in een handig schema inzichtelijk zijn gemaakt.

Handelingsprotocol Vrouwelijke Genitale Verminking bij minderjarigen (Pharos, 2016)