
Huisartsenwebsites begrijpelijker en gebruiksvriendelijker
Het is belangrijk dat een huisartsenwebsite makkelijk te begrijpen en te gebruiken is. Zo kan iedereen snel de juiste informatie vinden – ook mensen die moeite hebben met lezen, schrijven of digitale zorg. In dit overzicht zie je wat belangrijk is om jouw website duidelijk en gebruiksvriendelijk te maken.
1. Algemeen, voorlezen, leesbaarheid en taalniveau
2. Een herkenbare startpagina
Een foto van de voorkant van de praktijk is fijn voor de herkenbaarheid en vindbaarheid. Maak het telefoonnummer, adres en openingstijden direct zichtbaar op de site.

4. Medewerkerspagina
Geef op de medewerkerspagina iedereen weer met foto, functie en aanwezigheid.

5. Patiëntenportaal
Zorg dat er een pagina is waarop kort en duidelijk uitgelegd wordt wat je met een patiëntenportaal kunt doen. Benoem de ondersteuning die beschikbaar is, bijvoorbeeld: “Heb je hulp nodig bij het inloggen? Bel de praktijk voor ondersteuning bij inloggen.”

Overige tips en verbeteringen uit de praktijk
Algemene opmerkingen
- Haal een eventueel faxnummer weg om verwarring te voorkomen.
- Het is fijn dat het telefoonnummer gelijk goed zichtbaar op de beginpagina staat, zonder dat er eerst gescrold moet worden.
- Gebruik geen schuivende beelden, maar zet de voorkant van de praktijk meteen in beeld.
- We adviseren bij video’s gelijk een scherm in beeld te maken zodat het duidelijk is, in plaats van een link.
- We adviseren om wat meer uitleg te geven over de functie van de praktijkondersteuners en dit in het begin van de tekst te zetten. Bijvoorbeeld:
- Als praktijkondersteuner help ik patiënten met:
- Astma en COPD
- Hartziekten
- Diabetes (suikerziekte)
- Als praktijkondersteuner help ik patiënten met:
- Stress
- Angsten
- Depressie
- Als praktijkondersteuner help ik patiënten met:
Tips voor taalgebruik en teksten
- Gebruik korte zinnen en eenvoudige woorden op A2-B1 niveau. Zoekeenvoudigewoorden.nl en ishetb1.nl zijn websites die je hierbij kunnen helpen.
- Gebruik actieve zinnen. Bijvoorbeeld ‘De huisarts haalt je op’ in plaats van ‘Je wordt opgehaald door de huisarts’.
- Vermijd tangconstructies. Bijvoorbeeld ‘Een afspraak die je via de telefoon hebt gemaakt’ in plaats van ‘Een via de telefoon gemaakte afspraak’.
- Vermijd dubbele ontkenningen. Bijvoorbeeld: ‘niet pijnloos’ of ‘niet ongewoon’.
- Vermijd moeilijke vaktermen of medisch jargon of leg ze uit. Kijk ter inspiratie eens op thuisarts.nl. Een voorbeeld van deze website is: ‘jeukende plekjes en bultjes op de huid (dermatitis herpetiformis)’.
- Vermijd Engelse en Latijnse woorden. Bijvoorbeeld ‘kaartje’ in plaats van ‘ticket’.
- Vermijd percentages en formules. Gebruik bijvoorbeeld geen % in het aantal vragen dat iemand nog moet invullen, maar gebruik ‘U moet nog tien vragen beantwoorden’.
- Maak de informatie concreet en puntsgewijs.
- Vermijd beeldspraak, spreekwoorden of gezegden.
- Leg dezelfde boodschap niet op twee manieren uit.
- Begin met de belangrijkste boodschap en beperk het aantal kernboodschappen, maximaal 3 per pagina.
- Bouw de informatie chronologisch op, bijvoorbeeld in de volgorde van wat een patiënt moet doen.
- Zorg dat de gebruikte kopjes dezelfde boodschap hebben als de tekst eronder.
Tips over vormgeving
- Onderstreep hyperlinks in de tekst en maak ze een andere kleur dan de rest van de tekst of maak ze dikgedrukt, bijvoorbeeld: een duidelijke link.
- Zorg ervoor dat knoppen herkenbaar zijn door ze te omkaderen.
- Mensen die meer moeite hebben met lezen en schrijven zijn vaak meer georiënteerd op beeld dan op tekst. Gebruik daarom alleen afbeeldingen en iconen die dezelfde boodschap laten zien als de boodschap van de bijbehorende pagina of tekst. Dit om verwarring te voorkomen.
Tips over online inzage
- We adviseren de term: Uw medisch dossier bekijken en gebruiken. Voor het programma OPEN is ook een woordenlijst gemaakt, die kunnen helpen om in begrijpelijke taal over Uw zorg online te schrijven.
- OPEN Begrijpelijke woordenlijst
- Daarnaast adviseren we de informatie op één duidelijke plek te zetten. Waarbij de stappen van een account aanmaken en het verschil met de App duidelijk wordt uitgelegd. De video waarvan al een link staat opgenomen, kan als video venster op de website komen, zodat je gelijk ziet dat het een video is.
- De hulp die de praktijk zelf aanbiedt, de Helpdesk Digitale zorg of hulp in het buurthuis kan hierbij gezet worden. Maak dit actiegericht: zet eventuele contactgegevens erbij.
- Voor hulp en uitleg bij DigiD kunnen de video’s van Steffie uitkomst bieden.
- Ook zijn er andere Steffies gemaakt over gezondheidsonderwerpen.