Hoe Erasmus MC ervoor zorgt dat de Digizorg-app toegankelijk is voor iedereen

Interview met Annemarie van der Lugt, productmanager Digizorg en projectmanager Informatie & Technologie bij Erasmus MC.

“We testen de Digizorg-app regelmatig. Dat doen we vooral met mensen die minder digitale vaardigheden hebben. Als het voor hen toegankelijk is, dan is het überhaupt toegankelijk voor een grote groep”, zegt Annemarie van der Lugt van Erasmus MC. “De aankondiging van een app voor patiënten riep destijds bezorgde reacties op”, vertelt ze.

Veel zorgverleners zeiden: “Leuk zo’n app, maar hoe zorgen we dat we niet een grote groep patiënten uitsluiten?"

Annemarie van der Lugt

Training app-ontwikkelaars

Toegankelijkheid voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven of minder digitaal vaardig zijn was dus een belangrijke eis. Annemarie vulde de Checklist toegankelijke informatie voor e-health in en vroeg Pharos om advies. Dat leidde onder meer tot training van de app-ontwikkelaars. Zij volgden de trainingen ‘Effectief communiceren in de zorg’ en ‘Begrijpelijke beelden, teksten of materialen’ als onderdeel van het Leertraject Begrijpelijke Zorgcommunicatie om materialen te testen met gebruikers. “Zij weten nu hoe je een goed testscript opstelt en hoe je ervaringsdeskundigen kunt benaderen. Een digitale oproep of ingewikkelde brief werkt niet voor deze groep.”

Test met taalambassadeurs

Pharos bracht het ziekenhuis in contact met ervaringsdeskundigen in Rotterdam Rijnmond . Zij testten de app meerdere keren tijdens de ontwikkeling. “Dat was heel waardevol”, zegt Annemarie. Een aantal elementen kon duidelijker, bijvoorbeeld het verschil tussen inloggen en een account aanmaken. Een terugkerend aandachtspunt was begrijpelijke taal: korte zinnen, geen lange woorden en geen Engels. ‘Feedback’ werd bijvoorbeeld vervangen door ‘Geef uw mening’.

Bevestiging en hulp

Ook adviseerden de taalambassadeurs meer bevestiging in te bouwen.

 

Dit is een groep die vaak onzeker is: heb ik het wel goed gedaan? Daarom krijg je meldingen als je ‘oké’ hebt aangeklikt, bijvoorbeeld: ‘Uw bericht is verstuurd.’ Ook zie je altijd een knop waarmee je terug kunt naar het begin.

Annemarie van der Lugt

Ook zie je altijd een knop waarmee je terug kunt naar het begin.” Een dringend advies van de taalambassadeurs was bovendien een telefoonnummer toe te voegen. Daardoor kunnen mensen hulp krijgen als ze toch vastlopen in de app. “Die telefoontjes komen terecht bij het patiëntenservicecentrum. Je kunt daar ook langsgaan voor hulp. De medewerkers kunnen ook helpen de app te installeren.”

Blijven testen

De app is inmiddels in gebruik. Annemarie heeft geen cijfers over het bereik onder laaggeletterde patiënten. Maar degenen uit deze groep die hem gebruiken, reageren positief. Het ziekenhuis blijft geregeld toetsen hoe de app bevalt. “We testen nu ook met patiënten uit het ziekenhuis. Dat gaat meestal via zorgverleners. Mensen vinden dat de app overzichtelijk is en duidelijke informatie geeft. De meest gebruikte functionaliteit is het overzicht van je afspraken en de plekken waar je dan moet zijn. Dat vinden patiënten heel fijn.”

Visuele beperking

De app krijgt er nog geregeld nieuwe functies bij. Telkens kijken  ervaringsdeskundigen die moeite hebben met lezen en schrijven mee. Het ziekenhuis wil de app daarnaast gaan testen met slechtziende en blinde mensen. Want e-health kan ook voor hen een drempel opwerpen.

Die groep willen we actiever gaan betrekken. In samenwerking met onze oogpoli willen we ook daarvoor een groepje samenstellen dat vaker met ons wil testen.

Annemarie van der Lugt

Positief over e-health

Een eyeopener voor Annemarie is hoe positief de taalambassadeurs denken over e-health. “Zij zeiden: ‘Er wordt gedaan alsof wij niet digitaal vaardig zijn, maar apps kunnen ons ook helpen. Het is voor ons heel prettig om een filmpje te zien in plaats van een folder, of om informatie thuis nog eens rustig te kunnen bekijken.’ Dat helpt mij in gesprekken met zorgverleners die twijfels hebben. E-health heeft wel degelijk meerwaarde voor deze groep, als het goed is ontworpen.”

 

Tips van Annemarie

  • Besteed al in de ontwerpfase aandacht aan mensen met minder digitale vaardigheden. De aanpassingen zijn dan veel makkelijker door te voeren.
  • “Ik kan ook het Leertraject Begrijpelijke Zorgcommunicatie van Pharos echt aanbevelen. Zij hebben hier heel veel ervaring mee en helpen je organisatie verder op een heel pragmatische manier.”

Naar Begrijpelijke digitale zorg

Naar boven