
Hoe huisarts Sarah Floris haar praktijk toegankelijk maakt
Interview met Sarah Floris
We willen meegaan met moderne ontwikkelingen, maar tegelijkertijd iedereen meenemen.
Huisarts Sarah Floris
De praktijk van huisarts Sarah Floris ligt in Amsterdam-Noord, een wijk waar veel mensen in armoede leven of een migratieachtergrond hebben. “We willen voor iedereen bereikbaar en toegankelijk blijven.”
Praktijkcheck
Minder papieren
De huisarts liet in 2021 een praktijkcheck doen door Pharos. Een ervaringsdeskundige bekeek hoe toegankelijk de praktijkruimte en de website waren. “Dat was heel verhelderend”, zegt Sarah. De praktijkruimte viel vooral aan de buitenkant te verbeteren. Er hingen naast de voordeur veel posters en brieven, die bovendien niet allemaal duidelijk over de zorg gingen. Ook was onduidelijk wanneer de praktijk open was.
We hebben bordjes met de openingstijden op onze ramen gehangen en het aantal posters beperkt. Ook hebben we een bordje met ‘huisartsenpraktijk’ toegevoegd, want de taalambassadeur vond de naam ‘Praktijk Noorderlingen’ niet zo duidelijk.
Huisarts Sarah Floris
Langzaam wachtkamerscherm
Het elektronische scherm in de wachtkamer scoorde al goed. “De beelden wisselen heel langzaam, zodat mensen genoeg tijd hebben om ze te bekijken. Er staat weinig tekst op en de letters zijn groot.” Een aanvullend advies was om zo min mogelijk folders in de wachtkamer te leggen, en informatie liever op het wachtkamerscherm te zetten. “We hebben nu bijna geen patiëntenfolders meer. De paar die er nog zijn, hebben we zo eenvoudig mogelijk gemaakt.”
Website in tien talen
Ook op de website is de taal begrijpelijker geworden. “We hebben verschillende kopjes aangepast. Op de homepage staat nu bijvoorbeeld een duidelijke knop die ‘Medisch dossier inzien’ heet, in plaats van ‘Patiëntenportaal’.” Een ander advies was om bovenaan elke pagina de contactgegevens van de praktijk te zetten. Ook staan bovenaan de webpagina’s twee speciale knoppen. Met de ene kun je de tekst vergroten. De adresgegevens van de praktijk blijven daarbij steeds in beeld. Met de andere knop kun je de website vertalen in tien talen, waaronder Arabisch, Engels en Turks.
Gewoon bellen
Door het personeelstekort zijn er minder doktersassistenten dan vroeger. De praktijk biedt daarom ook digitale contactmogelijkheden. Patiënten kunnen zelf een afspraak plannen en hun dossier bekijken. Sinds 2025 kunnen ze ook beveiligd appen via PraatmetdeDokter. Mensen kunnen hulp krijgen van de assistente als ze deze mogelijkheden graag willen gebruiken, maar er zelf niet uitkomen. Wie digitaal contact niet ziet zitten, kan “natuurlijk ook gewoon bellen”, zo vermeldt de praktijkwebsite nadrukkelijk.
We gaan bewust niet helemaal om naar digitaal. De deur van de praktijk blijft open en aan de balie is er altijd een assistent. Mensen vinden het prettig dat er altijd bekende gezichten zijn bij wie ze terechtkunnen. Ook mensen die bellen kunnen kiezen wat zij prettig vinden. Als je niet wilt wachten, kun je aangeven dat je wilt worden teruggebeld. Maar als je dat lastig vindt, kun je ook in de wacht blijven staan.
Huisarts Sarah Floris
Bewustzijn levend houden
Sarah blijft aandacht besteden aan toegankelijkheid. “Afgelopen zomer hebben we met het team een training gevolgd over hoe het is om als laaggeletterde door de wereld te bewegen. Je moest opdrachten doen waarbij je geen idee had wat je moet doen. Op die manier proberen we het bewustzijn rond dit onderwerp levend te houden.”
Tips van Sarah
- Begin bij begrijpelijke taal. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor toegankelijkheid.
- Maak ook je gebouw zo eenvoudig mogelijk. Het helpt om te bedenken: kan iedereen hier de weg vinden?