
Wat Fysiotherapie Plus het werken aan een gezondheidsvaardige organisatie oplevert
Interview met Rick Zee, oprichter Fysiotherapie Plus
Fysiotherapie Plus ging in 2023 aan de slag met gezondheidsvaardigheden. De aanleiding was dat jonge medewerkers minder tevreden waren over hun werk. “Het bleek dat zij niet uit de voeten konden met de patiëntenpopulatie”, vertelt oprichter Rick Zee. De tien locaties van Fysiotherapie Plus zijn in Rotterdam-Noord en Rotterdam-West, waar veel mensen wonen die in armoede leven of een migratieachtergrond hebben.
Onze collega’s vonden de communicatie moeilijk, mensen deden de oefeningen niet goed en de behandelresultaten waren teleurstellend. Er was veel no-show: patiënten kwamen niet opdagen voor een afspraak. Omdat patiënten geen vragenlijsten invulden, lukte het ook niet om de resultaten meetbaar te maken, terwijl wij dat verplicht zijn als fysiotherapeuten.
Rick Zee
Behoefte aan tools
Om beter te kunnen aansluiten bij de patiënten, was aandacht nodig voor gezondheidsvaardigheden. Het startpunt was een bijeenkomst met alle medewerkers voor bewustwording en uitleg. “Een acteur speelde een patiënt die te laat kwam, zijn papieren niet kon vinden en onduidelijke antwoorden gaf. De vraag aan medewerkers was: wat voel je? Dat varieerde van boosheid tot: ‘Daar heb je weer zo’n stakker.’” De fysiotherapeuten vertelden dat ze behoefte hadden aan tools om verschillende groepen beter te kunnen helpen. De werkgroep gezondheidsvaardigheden heeft daar inmiddels voor gezorgd.
We hebben trucs voor het gesprek, beeldmateriaal, filmpjes en websites verzameld. Bijvoorbeeld eenvoudige uitleg over artrose of een Marokkaans filmpje met een ontspanningsoefening. Die hebben we gerubriceerd naar voor, tijdens en na de intake. Medewerkers kunnen dat aanklikken op hun bureaublad.
Rick Zee
Meer inzicht gekregen
Dat dit positieve gevolgen heeft, merkt Rick tijdens de terugkerende lunchbijeenkomsten rond het thema. De werkgroep gaat in een “rondreizend circus” twee keer per jaar langs alle locaties om het thema levend te houden. “We vragen dan hoe het gaat en waar medewerkers behoefte aan hebben. De reacties zijn enthousiast. Medewerkers zeggen dat ze meer inzicht hebben gekregen en dat ze mensen beter kunnen behandelen.” vertelt Rick.
Medewerkers herkennen beperkte gezondheidsvaardigheden veel meer en praten er meer over. Daardoor kunnen collega’s elkaar ook steunen. Veel collega’s hebben trucs en die wisselen ze graag uit.
Rick Zee
Tevredenheid medewerkers verbeterd
De tevredenheid van medewerkers is tussen 2024 en 2025 verbeterd, blijkt uit medewerkersonderzoek. Rick vermoedt dat dit ook te danken is aan de aandacht voor gezondheidsvaardigheden. Hij heeft ook een korte enquête gehouden. Hieruit blijkt dat 87 procent van de medewerkers dankzij het project meer kennis heeft over gezondheidsvaardigheden. Bovendien kan 81 procent verschillen in gezondheidsvaardigheden beter herkennen bij patiënten. “Dat deel is dus goed gelukt. We moeten het onder de aandacht blijven brengen, zodat het percentage naar 90 of 100 procent gaat.” Het blijkt echter ook dat slechts 56 procent van de medewerkers nu vindt dat ze genoeg tools hebben. “Dat aandeel hopen we te verhogen, zeker naar driekwart. We zijn nu aan het nadenken wat we daarvoor moeten doen.”
Overtuigd van positief effect
Of de betere communicatie leidt tot minder no-show, valt nog niet te zeggen. De organisatie is net overgestapt op een nieuw patiëntendossier, waardoor de ontwikkeling door de tijd heen lastig te zien is. Het meten van de behandelresultaten – waarvoor patiënten vragenlijsten moeten invullen – is nog niet verbeterd. “Juist deze groep patiënten gaat geen formulieren invullen. Dit is een erg lastige kwestie. Je zou het mondeling kunnen vragen, maar dan krijg je sociaal wenselijke antwoorden.” Rick is er echter van overtuigd dat de behandelingen beter aanslaan.
Als onze medewerkers beter communiceren met verschillende groepen, kan dat alleen maar een positief effect hebben. Er zit een groot verschil tussen niet en wel begrepen worden.
Rick Zee
Tips van Rick
- Doe een nulmeting voordat je acties onderneemt: hoe bewust zijn medewerkers zich op dat moment van gezondheidsvaardigheden? Dan kun je later beter het effect meten.
- Houd enquêtes gerust simpel. “Ik heb een Google-formulier gemaakt met drie vragen. Dat heb ik in de groepsapp gedeeld en erbij gezegd dat je het in 30 seconden kon invullen.”
Wat bereik je als gezondheidsvaardige organisatie en hoe meet je dit?