
Terugvraagmethode – poster
Met de terugvraagmethode check je bij de patiënt of jouw boodschap goed is overgekomen.
Materialen waarmee je in je eigen dagelijkse praktijk aan de slag kunt. De meeste materialen zijn direct gratis te downloaden en hebben een gedegen wetenschappelijke basis.
De materialen op deze pagina mogen worden gebruikt onder de volgende voorwaarden:
Voor meer informatie, vragen of uitzonderingen op dit beleid kun je contact opnemen: online@pharos.nl
Met de terugvraagmethode check je bij de patiënt of jouw boodschap goed is overgekomen.
Met behulp van deze test is het in een paar stappen inzichtelijk op welke thema’s u of uw praktijk/organisatie al persoonsgericht werkt, of waar nog sterker op ingezet kan worden. Of om prioriteiten te bepalen: op welke thema’s wilt u of uw organisatie beginnen met veranderingen door te voeren? Denk hierbij aan expliciete aandacht voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven of voor de mensen met meer complexe problematiek. Wat is er nodig om beter bij deze patiënten aan te sluiten?
Het belang van het testen van voorlichtingsmateriaal en hoe Pharos je hier bij kan helpen
Als je begrijpelijke en toegankelijk eHealth wilt ontwikkelen, is het belangrijk om te luisteren naar de doelgroep. Dus ook naar mensen die minder digivaardig zijn of moeite hebben met lezen en schrijven.
Deze handreiking biedt concrete handvatten voor zorgorganisaties bij het toegankelijk en begrijpelijk maken van de digitale patiëntomgeving. Het vat de belangrijkste lessen samen uit Toegankelijke Patiëntomgevingen, inzichten uit een actiebegeleidend onderzoek.
Hoe zorg je ervoor dat patiënten die meer moeite hebben met lezen en schrijven, en patiënten met beperkte digitale en gezondheidsvaardigheden, ook gebruik kunnen maken van de digitale patiëntomgeving en hier de juiste ondersteuning bij krijgen?
Hoe toegankelijk zijn eerstelijnsorganisaties voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden? Hoe kan je als cliëntenraad samen met de eerstelijnsorganisatie met dit thema aan de slag gaan? En hoe zorg je dat je mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden bereikt en betrekt bij het achterbancontact en zo medezeggenschap inclusiever maakt? Dit lees je in de handreiking “Gezondheidsvaardigheden en medezeggenschap voor cliëntenraden in de eerstelijnszorg” die we samen met het LSR maakten.
Deze publicatie geeft meer inzicht in de relatie tussen vallen en lage SES en/of migratieachtergrond. Ook vind je hierin tips om in de praktijk te werken aan valpreventie die geschikt is voor mensen met een lage SES en/of migratieachtergrond.
Inaugurele rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Gezondheidsverschillen en persoonsgerichte integrale eerstelijnszorg aan de Radboud Universiteit/het Radboudumc.
Online tool voor het beoordelen van de begrijpelijkheid en toepasbaarheid van printbaar en audiovisueel voorlichtingsmateriaal voor patiënten.
In deze publicatie leggen we uit hoe je als onderzoeker een inclusieve vragenlijst maakt.
Beeldverhaal over wat je kunt doen als je baby huilt. Professionals en vrijwilligers in de (jeugdgezondheids)zorg of kinderopvang kunnen het beeldverhaal als hulpmiddel gebruiken bij een gesprek met ouders.