Datum

Start campagne ‘Meedoen aan Digitale Zorg’

Datum

Vandaag lanceerden we de landelijke campagne ‘Meedoen aan Digitale Zorg’ in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. De campagne vraagt aandacht voor de grote groep mensen in Nederland die moeite heeft met digitale zorgtoepassingen – en laat zien dat meedoen wél mogelijk is, mits er goede ondersteuning en begrip is.

De digitalisering gaat snel, maar voor veel mensen is het niet bij te benen. Gebruiksvriendelijke digitale zorg vraagt om inzet van iedereen – van ontwikkelaar tot zorgverlener. Deze campagne laat zien dat mensen wíllen meedoen, als we maar zorgen voor een begrijpelijke en inclusieve aanpak.

Anke van Dam, strategisch projectleider bij Pharos

Tijdens de bijeenkomst kwamen taalambassadeurs van stichting ABC, zorgverleners en bibliotheekmedewerkers aan het woord. Zij deelden persoonlijke verhalen en concrete ervaringen over hoe mensen voor wie digitale zorg te moeilijke is gemaakt met hulp leren omgaan met digitale zorg.

Video-portretten en panelgesprekken

De campagne bestaat onder meer uit vijf korte video-portretten. Hierin vertellen mensen over de stappen die ze, soms met een klein zetje van de huisarts, hebben gezet richting het gebruiken van digitale zorg. De symbolische start van de campagne werd ingeluid met de vertoning van een compilatievideo. Deze werd gestart na een druk op een rode knop door Wendela Hingst, bestuurder a.i. bij Pharos, en Barbara Kathmann, Tweede Kamerlid van GroenLinks-PvdA.

 

In twee panelgesprekken spraken huisarts Vincent van Vugt,  Marjolein Lutter van de bibliotheek in Den Haagen met taalambassadeurs Dicky Gingnagel, Ria van Ras, Jose Brunselaar, Wil Ruisendaal en Anita Ossewaarde over de drempels én oplossingen. Bibliotheken, zoals die in Den Haag, bieden cursussen aan die een belangrijke rol spelen in het vergroten van digitale vaardigheden.

 

De campagne
Op de pagina Meedoen aan digitale zorg staan de video’s, verhalen en praktische tips voor zorgverleners, ontwikkelaars en begeleiders. De video’s worden via social media gedeeld met zorgprofessionals en andere betrokken organisaties. De centrale boodschap luidt: iedereen die dat wil, moet kunnen meedoen aan digitale zorg – ook wie moeite heeft met lezen, schrijven of omgaan met digitale middelen.

Naar boven