
Studenten Farmacie over de terugvraagmethode
Lees hun verhalen
Met de terugvraagmethode kun je als zorgprofessional nagaan of jouw uitleg begrijpelijk genoeg was. Je zegt bijvoorbeeld ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wat gaat u thuis vertellen (of doen?)’ Hierna kun je, indien nodig, bijstellen of aanvullen.
Twee dingen zijn hierbij belangrijk:
Je kunt de terugvraagmethode breed toepassen: bijvoorbeeld bij het uitleggen van medicijngebruik, bij samen beslissen, bij adviezen over gezond leven (leefstijl), het geven van ontslaginformatie of praktische informatie over de vervolgstappen van het behandeltraject.
Wil je zelf aan de slag met de terugvraagmethode? Bekijk dan dit korte stappenplan.
Terugvragen helpt bij goede zorg. Daarom hebben wij een poster en kaart ontwikkeld. Daarmee worden zorgprofessionals eraan herinnerd om de terugvraagmethode in te zetten.
Bij iedereen! Bij mensen met een opleiding tot mbo-niveau-2 of de Nederlandse taal niet goed beheersen is eenvoudige communicatie extra belangrijk. De terugvraagmethode helpt je om er zeker van te zijn dat jouw uitleg echt eenvoudig genoeg was en bovendien goed wordt onthouden.
Waarom is de terugvraagmethode goed voor iedereen? Omdat iedereen bij stress of bij slecht-nieuwsgesprekken baat heeft bij duidelijke taal. De sociale situatie van de patiënt, diens context, speelt dus ook mee. Patiënten focussen zich bij een slecht-nieuwsgesprek op de diagnose. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat bij patiënten met kanker tot 80% niet wordt onthouden na het horen van de diagnose (Jansen, 2009).
Hoewel de methode dus voor iedereen behulpzaam is, blijkt het extra voordeel te hebben voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Uit onderzoek van Porter (2016) bleek namelijk dat zij minder vaak de correcte en volledige informatie herhaalden dan mensen met betere gezondheidsvaardigheden.
Uit onderzoek blijkt dat zorgverleners die de terugvraagmethode gebruiken, de methode aanbevelen (Murugesu et. al, 2018). Lees meer in ‘Beter omgaan met beperkte gezondheidsvaardigheden in de curatieve zorg’.
Een literatuurstudie uitgevoerd door geneeskundestudenten van het Erasmus MC leverde een groot aantal artikelen op waarin de effecten van de terugvraagmethode onderzocht zijn:
(Uit: Health Literacy Universal Precautions Toolkit, AHRQ)
Studenten Farmacie over de terugvraagmethode
Lees hun verhalen
Deze Nederlandse huisarts in Nieuw-Zeeland gebruikt de terugvraagmethode (in het Engels).
Lees haar verhaal
Margreet Ausems is klinisch geneticus en enthousiast gebruiker van de terugvraagmethode.
Lees haar verhaal
Mijke Verweij, huisarts uit Deventer, is winnaar van de prijsvraag van de Terugvraagdag.
Lees haar verhaal