Hoe gezondheidsvaardig is jouw organisatie?

Kijk hoe jullie ervoor staan.

Doe de test

Met medewerkers bedoelen we iedereen die mondeling contact heeft met je patiënten, cliënten of inwoners. Denk aan (zorg)professionals, baliepersoneel, voorlichters, vrijwilligers of telefonisten.

Hoe zorgorganisatie Alrijne zorgverleners ondersteunt bij begrijpelijk communiceren

Alrijne is een zorgorganisatie met een ziekenhuis en twee verpleeghuizen. De Zuid-Hollandse zorggroep werkt op veel manieren aan haar toegankelijkheid voor patiënten met minder gezondheidsvaardigheden. Begrijpelijke communicatie is daarin een belangrijke pijler.

Interview met Martijn van Dorp

Kennis en instrumenten

Infosheet met materialen

De terugvraagmethode

De terugvraagmethode is de enige manier waarop je als (zorg)professional kunt nagaan of jouw uitleg begrijpelijk genoeg was. Je doet dit door aan de patiënt of cliënt te vragen: 'ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wilt u mij vertellen wat u thuis gaat vertellen?'

Playlist met video's

Gesprekstechnieken in de zorg

Als zorgverlener heb je te maken met patiënten met verschillende gezondheidsvaardigheden. In deze serie zie je vier tips voor gesprekstechnieken in de zorg.

Video

Jip en Janneke taal?

In deze video wordt ingegaan op de vraag: moet je wel of geen Jip en Janneke taal gebruiken tijdens je gesprekken?

Betaald aanbod

Trainingen

Cultuursensitief werken

Cultuursensitief werken betekent dat je rekening houdt met de culturele achtergrond en waarden van de patiënt of cliënt, en daarop afgestemde zorg of ondersteuning biedt. Bekijk ons trainingsaanbod over cultuursensitief werken.

E-learning

Effectief communiceren in de zorg

Deze e-learning biedt kennis, oefenstof en consultondersteunend materiaal over effectief communiceren en gezondheidsvaardigheden.

Aanvullende tips of opmerkingen

  • Denk na hoe je training in gespreksvaardigheden structureel een plek geeft binnen je organisatie, zoals het opnemen in jullie scholingsaanbod en het inwerkproces van nieuwe medewerkers.
  • Spreek af hoe medewerkers het geleerde kunnen gaan toepassen in de praktijk en faciliteer dit. Neem bijvoorbeeld het toepassen van de terugvraagmethode op in je werkprocessen, laat het onderwerp terugkomen in het teamoverleg of organiseer intervisie. Bekijk hiervoor ook de Checklist randvoorwaarden, beleid en werkprocessen.

Terug naar de 10 kenmerken

Naar boven