Waarom een klantroute kraamzorg?

Wist jij dit? Ieder jaar krijgen in Nederland ruim 29.000 vrouwen die net een baby hebben gekregen geen of te weinig kraamzorg. Vooral alleenstaande moeders, gezinnen met een laag opleidingsniveau of gezinnen met een migratieachtergrond krijgen niet de zorg die zij en hun baby nodig hebben. Dit is een risico voor de gezondheid van moeder en kind. Vind jij ook dat dit moet veranderen? En wil je meehelpen ervoor te zorgen dat elke gezin de kraamzorg krijgt die ze nodig hebben? Gebruik dan deze klantroute, mét handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

  • Ruim 4350 van de 29.000 pas bevallen vrouwen krijgen minder dan 24 uur kraamzorg. Van deze groep krijgen zo’n 350 vrouwen helemaal geen kraamzorg.
  • Vrouwen met een lage opleiding en/of een laag inkomen hebben een verhoogd risico op nadelige zwangerschapsuitkomsten, bijvoorbeeld door een ongezondere leefstijl.
  • Vrouwen die minder dan 24 uur kraamzorg krijgen maken hogere zorgkosten voor zichzelf én voor hun baby in het jaar na de bevalling.

Voor wie is de Klantroute Kraamzorg bedoeld?

De klantroute is bedoeld voor alle zorgverleners die betrokken zijn bij kraamzorg:

  • Kraamverzorgenden en zorgconsulenten
  • Verloskundigen
  • Jeugdverpleegkundigen
  • Gynaecologen
  • Huisartsen

Hoe gebruik je de Klantroute Kraamzorg?

In de klantroute nemen we je mee door zes fases die zwangere vrouwen (en hun eventuele partner) doorlopen: van het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. De klantroute helpt je om jouw cliënt de informatie over kraamzorg te geven op een manier die bij haar past. De focus ligt hierbij op wat jij als zorgverlener per fase kunt doen.

Goed om te weten: de Klantroute Kraamzorg beschrijft de fases die elke zwangere vrouw doorloopt. Toch geven we in deze klantroute in het bijzonder tips en informatie voor zwangere en pas bevallen vrouwen:

De klantroute is een hulpmiddel om samen de kraamzorg toegankelijker te maken, met speciale aandacht voor bovenstaande doelgroepen. De ambitie is dat alle vrouwen en gezinnen in Nederland de kraamzorg krijgen die ze nodig hebben.

Tips en tools die je verder helpen

De Klantroute Kraamzorg bestaat uit zes fases. In iedere fase bespreken we wat de zwangere of pas bevallen vrouw kan ervaren en wat zij belangrijk vindt. Hierbij laten we zien wat jij als zorgverlener kunt doen om je cliënt zo goed mogelijk te helpen. Ook geven we handige tips en tools die jou kunnen helpen in je dagelijkse werk. Bijvoorbeeld met een duidelijke uitlegvideo over het verbeteren van gespreksvaardigheden of handige checklists. Soms verwijzen we je ook door naar extra trainingen of informatie.

Tip: bekijk ook de fases waar jij misschien niet direct mee te maken hebt. Zo krijg je inzicht in wat er in de hele klantroute gebeurt en waar andere zorgverleners mee te maken krijgen. Zo kunnen we elkaar beter helpen en maken we samen de kraamzorg voor iedereen toegankelijk.

< Terug naar de Klantroute kraamzorg

Naar boven