Organisatiestructuur

Om gezondheidsverschillen nog effectiever terug te dringen, bundelen we onze activiteiten sinds juni 2024 in drie domeinen. We versterken onze kennisbasis over (het terugdringen van) gezondheidsverschillen en geven antwoord op de veel gestelde vraag: ‘hoe dan?’.

In ons jaarplan 2024 lees je hier meer over. Op deze pagina lees je meer over de drie domeinen, de teams die daarbinnen vallen en de thema’s waar zij zich mee bezig houden.

Domein Brede gezondheid

Binnen het domein Brede gezondheid richten we ons op de achterliggende oorzaken van gezondheidsachterstanden. Gezondheid wordt immers ook – in steeds grotere mate – bepaald door de omstandigheden waarin we geboren worden, wonen, leren, werken en ouder worden.

Binnen dit domein werken we samen met beleidsmakers en professionals in publieke gezondheid en sociaal domein op lokaal, regionaal en landelijk niveau. We zorgen voor effectieve integrale aanpakken, toegankelijkheid en gelijke kansen op gezondheid voor iedereen.

Team Gezond en kansrijk opgroeien

Binnen dit team houden we ons bezig met gelijke kansen op gezond opgroeien. Met aandacht voor ouderschap in kwetsbare omstandigheden in de eerste 1000 dagen, mentale gezondheid onder jeugdigen, een stevige pedagogische basis en welbevinden op school. We begeleiden Kansrijke Start coalities in een integrale benadering en sensitief vakmanschap. Ook doen we onderzoek naar de situatie van kinderen, jongeren en hun ouders in kwetsbare omstandigheden.

Team Inclusieve preventie en leefstijl

Binnen dit team richten we ons op het toegankelijk maken van preventieactiviteiten voor iedereen. Hierbij houden we rekening met de maatschappelijke oorzaken van gezondheidsverschillen. We verzamelen kennis over wat werkt op het gebied van gezond leven voor mensen in kwetsbare situaties. Hiervoor zetten we onder andere in op sensitieve, brede gesprekvoering en ervaringsdeskundigheid. Een voorbeeld is de wijkaanpak “Een Rookvrij Leven voor Iedereen”.

Team Toekomst van gezondheid

Binnen dit team richten we ons op het bevorderen van domeinoverstijgend (samen)werken voor de opgave van gezondheidsverschillen. Inhoudelijk ligt de focus op de achterliggende oorzaken van gezondheidsverschillen, zoals bestaanszekerheid, fysieke leefomgeving, sociale omgeving en andere persoonlijke omstandigheden. Om impact te maken hierop ontwikkelen we samen met gemeenten en GGD-en passende handelingsperspectieven op wijk-, lokaal en regionaal niveau, aansluitend bij de inzichten van professionals en behoeften van inwoners.

Domein Inclusieve gezondheidszorg

Vanuit het domein Inclusieve gezondheidszorg streven we ernaar de zorg inclusiever, begrijpelijker en meer persoonsgericht te maken, om zo de verschillen in toegang tot en de kwaliteit van de gezondheidszorg te verkleinen.

Team Goede toegang voor iedereen

Binnen dit team zetten we ons in voor toegankelijke zorg voor iedereen. We versterken de gezondheidsvaardigheden van organisaties, zodat zij beter aansluiten bij de vaardigheden van patiënten en inclusieve digitale zorg stimuleren. Zo openen we de deuren van de zorg voor mensen die de taal niet goed beheersen of digitaal minder vaardig zijn. Samen maken we de zorg voor iedereen toegankelijk.

Team Persoonsgericht werken in de zorg

Persoonsgerichte zorg is zorg waarbij de mens centraal staat en niet de medische aandoening. Het is zorg die aansluit bij de vaardigheden, sociale omstandigheden, waarden en behoeften van mensen. Binnen dit team ontwikkelen we kennis en praktische handvatten om zorgverleners te ondersteunen bij het geven van deze zorg. We begeleiden zorgverleners bij het verlenen van deze zorg aan patiënten met beperktere vaardigheden, andere achtergronden en in kwetsbare posities. Aandachtgebieden zijn onder andere samen beslissen, chronische stress, medicatiegebruik en begrijpelijke communicatie. Zo dragen we bij aan kwalitatief goede zorg voor iedereen.

Team Diversiteitssensitieve zorg (inclusieve zorg voor iedereen)

Binnen dit team zetten we ons in tegen discriminatie en stigmatisering in de zorg. We werken aan het verbeteren van de zorg voor mensen met een vlucht- of migratieachtergrond. We ondersteunen zorgverleners bij het geven van cultuursensitieve zorg, stimuleren inclusieve zorg voor ouderen en werken aan het voorkomen van meisjesbesnijdenis (via het Focalpoint VGV) en het terugdringen van schadelijke praktijken.

Domein Verbeteraanpakken

In de verbeteraanpakken ontwikkelen we de opgedane kennis uit de twee domeinen door naar aanpakken en methodes die in de praktijk werken. Dat doen we door wetenschappelijke kennis, kennis uit de praktijk van (zorg)professionals en ervaringskennis zelf te combineren en uit te werken in begrijpelijke en toegankelijke handvatten. Je kunt denken aan een duurzame samenwerking met sleutelpersonen en ervaringsdeskundigen of de effectieve inzet van co-creatie. Zo bouwen we aan een goed gevulde gereedschapskist met handelingsperspectieven die jou helpen om gezondheidsverschillen te verkleinen.

Team Trainingen

Binnen team Trainingen zetten we de kennis en expertise van Pharos om in trainingen die zorgverleners en professionals in zorg, welzijn en onderwijs helpen om in hun dagelijkse praktijk bij te dragen aan het verkleinen van gezondheidsverschillen.

Stafafdelingen

Onder de Staf vallen verschillende afdelingen die de organisatie ondersteunen. Waaronder: HR, Financiën, Marketing & Communicatie en Secretariaat & Facilitair.

HR

De HR-afdeling is onder andere verantwoordelijk voor het werven, selecteren, opleiden en ontwikkelen van personeel. Ze zorgen ook voor naleving van arbeidswetgeving, arbeidsrelaties, en een veilige werkomgeving.

Financiën & ICT

De afdeling financiën & ICT is verantwoordelijk voor de budgettering, boekhouding, financiële rapportages en naleving van wet- en regelgeving. De afdeling adviseert over kostenbesparingen en investeringen. Daarnaast optimaliseert de afdeling (het gebruik van) ICT-systemen en zorgt het voor databeveiliging.

Marketing & Communicatie

Marketing & Communicatie ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatiestrategieën, voert campagnes uit en onderhoudt de merkidentiteit om de zichtbaarheid en reputatie van de organisatie te verbeteren. De afdeling is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van de organisatie.

Secretariaat & Facilitair

Het secretariaat voert zelfstandig secretariële werkzaamheden uit ter ondersteuning van stafafdelingen, domeinen en projecten. Hieronder vallen organiserende, administratieve, coördinerende en uitvoerende taken. De facilitaire afdeling zorgt voor de hospitality, het contractbeheer, de werkplekken, de inrichting van het pand en een efficiënt verloop van de dagelijkse gang van zaken op kantoor.

Naar boven