‘Een folder over stoppen met roken is niet genoeg’

Mensen met een lagere opleiding overlijden gemiddeld zes jaar eerder. Pharos werkt aan het verkleinen van dat oneerlijke verschil. Wie zijn de mensen die zo hard hun best doen voor gelijke gezondheidszorg? En hoe doen ze dat?

Naïma Abouri, senior adviseur en projectleider vertelt.

Ik houd me bezig met het thema roken bij mensen met een lage sociaal-economische achtergrond. Ik werk veel met aanstaande moeders en moeders die net een kind hebben gekregen. Ik kijk waar zij tegenaan lopen bij het stoppen met roken. Sommige professionals denken te snel ‘Die groep wil niet, ze willen blijven roken’. Maar je ziet duidelijk dat deze vrouwen een goede moeder willen zijn. En daar hoort stoppen met roken bij. Dat dit niet lukt, heeft meerdere oorzaken. Deze moeders zijn minder goed voorbereid op de zwangerschap, waardoor ze achter de feiten aanlopen. Ze vertellen me ‘Ik moet gezonder eten, foliumzuur slikken, er komt zoveel op me af. Ook moet ik stoppen met roken, maar ik loop zo achter’.

"Aanstaande moeders hebben te weinig zelfvertrouwen om te kunnen stoppen met roken"

Vaak speelt mee dat dingen in het leven van deze vrouwen niet goed lopen of mislukken. Hierdoor hebben zij te weinig zelfvertrouwen om te kunnen stoppen met roken. Of ze denken ‘Mijn moeder heeft gerookt en dat is ook goed gekomen’ en ‘mijn kind ziet er toch gezond uit’. Ze beseffen niet dat roken op meer vlakken invloed heeft op een kind.

"We moeten onze doelgroep een stem geven"

Professionals willen iedere cliënt helpen om te stoppen. De (aanstaande) moeder krijgt een voorlichtingsfolder over het belang van stoppen met roken. Maar als zij niet begrijpt wat hier in staat, komt de boodschap alsnog niet aan. Terwijl die juist zo belangrijk is.

Daarom zetten we ons bij Pharos in om te zorgen dat de boodschap wél aankomt. Zodat alle moeders en kinderen gelijke kansen hebben op een gezonde toekomst. Als je werkt bij Pharos is daarom het belangrijk dat je ervoor open staat om te leren. En te weten  dat je soms een stap terug kunt of moet zetten, om niet te snel te gaan.

We moeten onze doelgroep een stem geven. Dat lukt niet in 1 keer. Maar als het wél lukt… daar doe je het voor. Zo kunnen wij het verschil maken.

<< Terug

Naar boven