De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bewustwording
Maak medewerkers bewust van het bestaan van gezondheidsvaardigheden en het belang om hiermee rekening te houden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Beleid
Neem het thema gezondheidsvaardigheden op in je beleid, met praktische en financiële afspraken.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke materialen
Maak je schriftelijke en digitale materialen makkelijk te begrijpen. Test je materiaal onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke digitale zorg
Maak digitale zorg, zoals apps of patiëntportalen, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Test deze digitale toepassingen onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Toegankelijkheid
Zorg dat je organisatie gemakkelijk toegankelijk is. Denk aan bewegwijzering in het gebouw, contactinformatie op de website en het telefonische keuzemenu.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Communicatief vaardige medewerkers
Train je medewerkers in begrijpelijk communiceren en het toepassen van de terugvraagmethode.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Extra ondersteuning
Ook als je alle communicatie begrijpelijker hebt gemaakt, blijft er altijd een groep mensen voor wie dit te ingewikkeld is of niet past. Bied voor deze groep maatwerk of extra ondersteuning.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Inclusief onderzoek
De uitkomst van je onderzoek geeft alleen een compleet beeld als iedereen er aan kan meedoen. Zorg voor een methode die past bij de onderzoekspopulatie, maak begrijpelijke uitnodigingen, nodig mensen persoonlijk uit, maak vragenlijsten kort en begrijpelijk en maak ook mondelinge deelname mogelijk.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bereik iedereen
Zorg ervoor dat je iedereen goed bereikt met je communicatie en zorg. Dit vraagt om verschillende aanpakken voor verschillende mensen.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Ervaringskennis centraal
Werk met ervaringskennis van mensen in een kwetsbare situatie bij de ontwikkeling van je producten, beleid en aanpakken. Zo zorg je dat deze aansluiten bij de behoeften en omstandigheden van een diverse groep mensen.
Denk bij materialen aan folders, brieven, filmpjes of de website. Met testen bedoelen we het voorleggen van deze materialen aan mensen die moeite hebben met het begrijpen van gezondheidsinformatie, om te ontdekken of deze begrijpelijk genoeg zijn.
Hoe de Hartstichting mensen met een hart- en vaatziekte begrijpelijk voorlicht
De Hartstichting wil patiënten goed informeren over hart- en vaatziekten. Begrijpelijkheid staat hierbij centraal. Voorlichter Petra Tap vertelt wat daarvoor nodig is.
Deze checklist helpt bij het maken van begrijpelijk voorlichtingsmateriaal zoals folders, apps, websites en eHealth. Gebruik deze checklist voordat je het materiaal gaat ontwikkelen.
Online tool voor het beoordelen van de begrijpelijkheid en toepasbaarheid van printbaar en audiovisueel voorlichtingsmateriaal voor patiënten. Dit instrument zet je in om bestaand materiaal te beoordelen of verbeteren.
Onwikkel met deze methodiek begrijpelijke medische informatie in woord en beeld. Je kunt de methodiek gebruiken bij de ontwikkeling van elk materiaal waarmee je een begrijpelijke uitleg en samen beslissen wil ondersteunen.
Als je samenwerkt met tekstschrijvers of illustratoren, zorg dat zij ook kennis hebben van begrijpelijkheid van tekst en beeld. Zie hiervoor ook Samenwerken en kennisdelen (met link).
Zorg dat nieuwe materialen niet alleen test op begrijpelijkheid, maar ook vanaf het begin ontwikkelt vanuit de behoefte van de gebruiker. Zie hiervoor ook Ervaringskennis centraal.
Voor een overzicht van direct toepasbare begrijpelijke materialen bekijk onze Kennisbank.