De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie

Maak jouw organisatie gezondheidsvaardig door te werken aan onderstaande 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie. Onder elk kenmerk vind je een overzicht van kennis, hulpmiddelen, trainingen en inspirerende voorbeelden.  

Hoe gezondheidsvaardig is jouw organisatie?

Kijk hoe jullie ervoor staan.

Doe de test

Bekijk hieronder aan welke kenmerken je kunt werken om een gezondheidsvaardige organisatie te worden. Je kunt ook naar het interactieve overzicht van de 10 kenmerken gaan.

Ga naar het interactieve overzicht

Je hoeft niet alle kenmerken tegelijk aan te pakken. Ook hoef je deze niet in een bepaalde volgorde uit te voeren. Je kunt hiervoor als uitgangspunt deze meerjarenaanpak gebruiken.

 

Bewustwording

Maak medewerkers bewust van het bestaan van gezondheidsvaardigheden en het belang om hiermee rekening te houden.

Beleid

Neem het thema gezondheidsvaardigheden op in je beleid, met praktische en financiële afspraken.

Begrijpelijke materialen

Maak je schriftelijke en digitale materialen makkelijk te begrijpen. Test je materiaal onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Begrijpelijke digitale zorg

Maak digitale zorg, zoals apps of patiëntportalen, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Test deze digitale toepassingen onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Toegankelijkheid

Zorg dat je organisatie gemakkelijk toegankelijk is. Denk aan bewegwijzering in het gebouw, contactinformatie op de website en het telefonische keuzemenu.

Extra ondersteuning

Ook als je alle communicatie begrijpelijker hebt gemaakt, blijft er altijd een groep mensen voor wie dit te ingewikkeld is of niet past. Bied voor deze groep maatwerk of extra ondersteuning. 

Inclusief onderzoek

De uitkomst van je onderzoek geeft alleen een compleet beeld als iedereen er aan kan meedoen. Zorg voor een methode die past bij de onderzoekspopulatie, maak begrijpelijke uitnodigingen, nodig mensen persoonlijk uit, maak vragenlijsten kort en begrijpelijk en maak ook mondelinge deelname mogelijk.

Bereik iedereen

Zorg ervoor dat je iedereen goed bereikt met je communicatie en zorg. Dit vraagt om verschillende aanpakken voor verschillende mensen.

Ervaringskennis centraal

Werk met ervaringskennis van mensen in een kwetsbare situatie bij de ontwikkeling van je producten, beleid en aanpakken. Zo zorg je dat deze aansluiten bij de behoeften en omstandigheden van een diverse groep mensen. 

Wat levert het op?

Uit de literatuur is al bekend dat het inzetten op een gezondheidsvaardige organisatie positieve effecten beeft. Het is belangrijk om dit ook voor jouw organisatie te meten. Zo kun je onderbouwen waarom jouw organisatie tijd en middelen hiervoor moet vrijmaken. Lees meer over het inrichten van metingen en wat al bekend is.

Lees meer

Samenwerken en kennisdelen

Wissel kennis en ervaringen uit met anderen over het worden van een gezondheidsvaardige organisatie, zet het thema op de kaart bij samenwerkingspartners en neem het mee in je samenwerkingsafspraken. Lees meer over hoe je dit kan doen en wat er al gebeurt.

Lees meer

Hoe zet ik dit thema op de kaart in mijn organisatie?

Aanjagers van het thema gezondheidsvaardigheden, zogenaamde Health Literacy Champions, kunnen een belangrijke rol spelen in de organisatieverandering. Lees meer over wat deze aanjagers doen en welke rol jij kunt spelen.

Lees meer

“De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie.” Download de PDF en print het uit of stuur het door.

Contact of vragen?

Voor meer informatie of vragen neem contact op met één van onze adviseurs via Coryke van Vulpen: c.vanvulpen@pharos.nl

Contact

Naar boven