Hoe gezondheidsvaardig is jouw organisatie?

Kijk hoe jullie ervoor staan.

Doe de test

Denk bij materialen aan folders, brieven, filmpjes of de website. Met testen bedoelen we het voorleggen van deze materialen aan mensen die moeite hebben met het begrijpen van gezondheidsinformatie, om te ontdekken of deze begrijpelijk genoeg zijn.

Hoe de Hartstichting mensen met een hart- en vaatziekte begrijpelijk voorlicht

De Hartstichting wil patiënten goed informeren over hart- en vaatziekten. Begrijpelijkheid staat hierbij centraal. Voorlichter Petra Tap vertelt wat daarvoor nodig is.

Interview met Petra Tap

Kennis en instrumenten

Infosheet

Begrijpelijke communicatie is goed voor iedereen

Deze infosheet legt je uit waarom begrijpelijke communicatie goed is voor iedereen. Je vindt er onder andere praktische tips en manieren om met begrijpelijke communicatie aan de slag te gaan.

Stap 1. Begrijpelijk ontwikkelen

Checklist: Toegankelijke informatie

Deze checklist helpt bij het maken van begrijpelijk voorlichtingsmateriaal zoals folders, apps, websites en eHealth. Gebruik deze checklist voordat je het materiaal gaat ontwikkelen.

Stap 2. Testen

Betaald aanbod

Aanvullende tips en opmerkingen

  • Richt een werkproces in en maak afspraken over hoe je op een begrijpelijke manier gaat ontwikkelen en testen. Bekijk hiervoor ook de Checklist randvoorwaarden, beleid en werkprocessen.
  • Als je samenwerkt met tekstschrijvers of illustratoren, zorg dat zij ook kennis hebben van begrijpelijkheid van tekst en beeld. Zie hiervoor ook Samenwerken en kennisdelen (met link).
  • Zorg dat nieuwe materialen niet alleen test op begrijpelijkheid, maar ook vanaf het begin ontwikkelt vanuit de behoefte van de gebruiker. Zie hiervoor ook Ervaringskennis centraal.
  • Voor een overzicht van direct toepasbare begrijpelijke materialen bekijk onze Kennisbank.

Terug naar de 10 kenmerken

Naar boven