De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bewustwording
Maak medewerkers bewust van het bestaan van gezondheidsvaardigheden en het belang om hiermee rekening te houden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Beleid
Neem het thema gezondheidsvaardigheden op in je beleid, met praktische en financiële afspraken.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke materialen
Maak je schriftelijke en digitale materialen makkelijk te begrijpen. Test je materiaal onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke digitale zorg
Maak digitale zorg, zoals apps of patiëntportalen, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Test deze digitale toepassingen onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Toegankelijkheid
Zorg dat je organisatie gemakkelijk toegankelijk is. Denk aan bewegwijzering in het gebouw, contactinformatie op de website en het telefonische keuzemenu.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Communicatief vaardige medewerkers
Train je medewerkers in begrijpelijk communiceren en het toepassen van de terugvraagmethode.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Extra ondersteuning
Ook als je alle communicatie begrijpelijker hebt gemaakt, blijft er altijd een groep mensen voor wie dit te ingewikkeld is of niet past. Bied voor deze groep maatwerk of extra ondersteuning.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Inclusief onderzoek
De uitkomst van je onderzoek geeft alleen een compleet beeld als iedereen er aan kan meedoen. Zorg voor een methode die past bij de onderzoekspopulatie, maak begrijpelijke uitnodigingen, nodig mensen persoonlijk uit, maak vragenlijsten kort en begrijpelijk en maak ook mondelinge deelname mogelijk.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bereik iedereen
Zorg ervoor dat je iedereen goed bereikt met je communicatie en zorg. Dit vraagt om verschillende aanpakken voor verschillende mensen.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Ervaringskennis centraal
Werk met ervaringskennis van mensen in een kwetsbare situatie bij de ontwikkeling van je producten, beleid en aanpakken. Zo zorg je dat deze aansluiten bij de behoeften en omstandigheden van een diverse groep mensen.
Kun je iedereen bereiken als de informatie rondom bevolkingsonderzoek meer digitaal wordt?
Dit onderzocht Zeena Harakeh, onderzoeker bij TNO. Aanleiding was dat de organisatie meer digitaal wil gaan werken in de bevolkingsonderzoeken naar darm-, borst- en baarmoederhalskanker. Het onderzoek leidde tot een duidelijker uitnodigingsbrief, website en cliëntportaal.
Om meer mensen te bereiken, helpt het om samenwerkingen aan te gaan met organisaties of sleutelfiguren die toegang hebben tot mensen die door jouw organisatie misschien als 'moeilijk bereikbaar' gezien worden. In deze e-learning leer je over verschillende manieren van samenwerken.
Sleutelpersonen kunnen een brug slaan tussen beleid, organisaties en inwoners. Deze training heeft als doel om sleutelpersonen de kennis en vaardigheden te geven die zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.
Aanvullende tips en opmerkingen
In het woord ‘bereiken’ ligt de nadruk op het verspreiden van informatie, of het aanmoedigen van mensen om naar jouw organisatie of aanbod toe te komen. Laat het bereiken hand in hand gaan met samenwerken. Ontwerp je aanbod en materialen samen, zodat het beter aansluit. Dan is de kans groter dat mensen gebruik maken van jouw organisatie of aanbod. Bekijk hiervoor ook het onderdeel: Ervaringskennis centraal.
Doe Inclusief onderzoek om te ontdekken waar de mensen die je eventueel niet bereikt behoefte aan hebben. En om te kijken hoe je als organisatie beter kan aansluiten.
Ook het werken aan Begrijpelijke Materialen, inclusief diversiteit in beeld, is belangrijk om een bredere groep aan te spreken.