De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bewustwording
Maak medewerkers bewust van het bestaan van gezondheidsvaardigheden en het belang om hiermee rekening te houden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Beleid
Neem het thema gezondheidsvaardigheden op in je beleid, met praktische en financiële afspraken.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke materialen
Maak je schriftelijke en digitale materialen makkelijk te begrijpen. Test je materiaal onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke digitale zorg
Maak digitale zorg, zoals apps of patiëntportalen, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Test deze digitale toepassingen onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Toegankelijkheid
Zorg dat je organisatie gemakkelijk toegankelijk is. Denk aan bewegwijzering in het gebouw, contactinformatie op de website en het telefonische keuzemenu.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Communicatief vaardige medewerkers
Train je medewerkers in begrijpelijk communiceren en het toepassen van de terugvraagmethode.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Extra ondersteuning
Ook als je alle communicatie begrijpelijker hebt gemaakt, blijft er altijd een groep mensen voor wie dit te ingewikkeld is of niet past. Bied voor deze groep maatwerk of extra ondersteuning.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Inclusief onderzoek
De uitkomst van je onderzoek geeft alleen een compleet beeld als iedereen er aan kan meedoen. Zorg voor een methode die past bij de onderzoekspopulatie, maak begrijpelijke uitnodigingen, nodig mensen persoonlijk uit, maak vragenlijsten kort en begrijpelijk en maak ook mondelinge deelname mogelijk.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bereik iedereen
Zorg ervoor dat je iedereen goed bereikt met je communicatie en zorg. Dit vraagt om verschillende aanpakken voor verschillende mensen.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Ervaringskennis centraal
Werk met ervaringskennis van mensen in een kwetsbare situatie bij de ontwikkeling van je producten, beleid en aanpakken. Zo zorg je dat deze aansluiten bij de behoeften en omstandigheden van een diverse groep mensen.
Ben je bewust dat de standaard communicatie en diensten onvoldoende aansluiten bij een groot deel van de samenleving. Zie welke gevolgen dit heeft en kijk wat je kan doen om dit te verbeteren.
Hoe VeiligheidNL collega's overtuigt van het belang van begrijpelijke en toegankelijke communicatie
Zeina Bassa, consultant bij VeiligheidNL, is trekker van de Werkgroep OpMaat. In deze werkgroep werken medewerkers van verschillende programma’s aan begrijpelijkheid en toegankelijkheid. Bewustwording is één van de speerpunten van de werkgroep.
In 15 korte filmpjes vertellen taalambassadeurs van Stichting ABC hun verhaal. Door de mensen om wie het gaat in beeld te brengen, kun je bewustwording binnen je organisatie vergroten.
In deze workshop maak je een start voor een organisatiebrede aanpak. Je maakt kennis met de 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie. Daarna ga je in gesprek over hoe jullie ervoor staan op deze kenmerken en waar jullie op willen inzetten.
Aanvullende tips en opmerkingen
Organiseer een (lunch)bijeenkomst om aandacht te vragen voor dit thema. Doe dit samen met iemand die moeite heeft met lezen en schrijven. Of breng hun verhalen over via bovenstaande video’s.