De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bewustwording
Maak medewerkers bewust van het bestaan van gezondheidsvaardigheden en het belang om hiermee rekening te houden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Beleid
Neem het thema gezondheidsvaardigheden op in je beleid, met praktische en financiële afspraken.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke materialen
Maak je schriftelijke en digitale materialen makkelijk te begrijpen. Test je materiaal onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke digitale zorg
Maak digitale zorg, zoals apps of patiëntportalen, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Test deze digitale toepassingen onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Toegankelijkheid
Zorg dat je organisatie gemakkelijk toegankelijk is. Denk aan bewegwijzering in het gebouw, contactinformatie op de website en het telefonische keuzemenu.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Communicatief vaardige medewerkers
Train je medewerkers in begrijpelijk communiceren en het toepassen van de terugvraagmethode.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Extra ondersteuning
Ook als je alle communicatie begrijpelijker hebt gemaakt, blijft er altijd een groep mensen voor wie dit te ingewikkeld is of niet past. Bied voor deze groep maatwerk of extra ondersteuning.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Inclusief onderzoek
De uitkomst van je onderzoek geeft alleen een compleet beeld als iedereen er aan kan meedoen. Zorg voor een methode die past bij de onderzoekspopulatie, maak begrijpelijke uitnodigingen, nodig mensen persoonlijk uit, maak vragenlijsten kort en begrijpelijk en maak ook mondelinge deelname mogelijk.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bereik iedereen
Zorg ervoor dat je iedereen goed bereikt met je communicatie en zorg. Dit vraagt om verschillende aanpakken voor verschillende mensen.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Ervaringskennis centraal
Werk met ervaringskennis van mensen in een kwetsbare situatie bij de ontwikkeling van je producten, beleid en aanpakken. Zo zorg je dat deze aansluiten bij de behoeften en omstandigheden van een diverse groep mensen.
Ervaringskennis centraal stellen kan op verschillende manieren. Misschien past het bij jouw organisatie om samen te werken met Sleutelpersonen Gezondheid, om in co-creatie je materialen te ontwikkelen, of om intensiever met ervaringsdeskundigen uit te wisselen. Uitgangspunt is altijd: niet over, maar mét elkaar praten, vanuit verbinding en gelijkwaardigheid.
Huisartsenpraktijk Sumatra zet behoeften van patiënten centraal bij introductie nieuwe dienst
Om een nieuwe dienst te laten aansluiten bij je eindgebruikers, is het zaak hun behoeften te achterhalen. Huisartsenpraktijk Sumatra deed dat door patiënten te bevragen in de wachtkamer én de spreekkamer.
Geen enkel samenwerkingsproces is hetzelfde. Toch zijn er een aantal principes die belangrijk zijn om een samenwerkingsproces effectief en gelijkwaardig in te steken. We noemen dit de vier bouwstenen van samenwerken. Je kunt deze bouwstenen gebruiken als startpunt waar vanuit je samenwerking vormgeeft.
Ga je aan de slag met het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie? Naast het testen kun je ook hierin ervaringskennis nog eerder centraal zetten, door aan te vullen met de workshop: ‘moet het wel een folder zijn?’.
Neem voor meer informatie of vragen contact op met Janne Vermeulen: j.vermeulen@pharos.nl.