De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bewustwording
Maak medewerkers bewust van het bestaan van gezondheidsvaardigheden en het belang om hiermee rekening te houden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Beleid
Neem het thema gezondheidsvaardigheden op in je beleid, met praktische en financiële afspraken.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke materialen
Maak je schriftelijke en digitale materialen makkelijk te begrijpen. Test je materiaal onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke digitale zorg
Maak digitale zorg, zoals apps of patiëntportalen, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Test deze digitale toepassingen onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Toegankelijkheid
Zorg dat je organisatie gemakkelijk toegankelijk is. Denk aan bewegwijzering in het gebouw, contactinformatie op de website en het telefonische keuzemenu.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Communicatief vaardige medewerkers
Train je medewerkers in begrijpelijk communiceren en het toepassen van de terugvraagmethode.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Extra ondersteuning
Ook als je alle communicatie begrijpelijker hebt gemaakt, blijft er altijd een groep mensen voor wie dit te ingewikkeld is of niet past. Bied voor deze groep maatwerk of extra ondersteuning.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Inclusief onderzoek
De uitkomst van je onderzoek geeft alleen een compleet beeld als iedereen er aan kan meedoen. Zorg voor een methode die past bij de onderzoekspopulatie, maak begrijpelijke uitnodigingen, nodig mensen persoonlijk uit, maak vragenlijsten kort en begrijpelijk en maak ook mondelinge deelname mogelijk.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bereik iedereen
Zorg ervoor dat je iedereen goed bereikt met je communicatie en zorg. Dit vraagt om verschillende aanpakken voor verschillende mensen.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Ervaringskennis centraal
Werk met ervaringskennis van mensen in een kwetsbare situatie bij de ontwikkeling van je producten, beleid en aanpakken. Zo zorg je dat deze aansluiten bij de behoeften en omstandigheden van een diverse groep mensen.
Als je onderzoek alleen begrijpelijk en toegankelijk is voor een deel van de mensen, mis je veel informatie en kun je de verkeerde conclusies trekken. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben, bijvoorbeeld wanneer je je informatie, diensten of beleid hierop baseert. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat iedereen kan meedoen aan je onderzoek.
Hoe Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, zorgt voor inclusief onderzoek
Co-onderzoekers uit de groep die je wilt onderzoeken verhogen zowel het bereik als de kwaliteit. Dat ondervond Marianne bij een onderzoek onder vluchtelingen.
Mensen in kwetsbare situaties zijn vaak ondervertegenwoordigd in onderzoek. Deze infosheet geeft handvatten en tips om dat anders aan te pakken en je onderzoek inclusief te maken.
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over inclusief onderzoek. Je vindt er, onder andere, het antwoord op de vraag: wat zijn geschikte onderzoeksmethodieken voor mensen in kwetsbare situaties? Ook vind je tools en tips om onderzoek inclusiever te maken.
Hier vind je een een voorbeeld van een eenvoudig en begrijpelijk PIF-formulier. Dit formulier is gebaseerd op een onderzoek naar de communicatie tussen artsen en patiënten.
Hier vind je een een voorbeeld van een eenvoudig en begrijpelijk IC-formulier. Dit formulier is gebaseerd op een onderzoek naar de communicatie tussen artsen en patiënten.