Datum

Zorgverleners passen terugvraagmethode toe bij uitleg nieuwe medicijnen

Datum

In de Utrechtse wijk Kanaleneiland gaan huisartsen en apotheekmedewerkers de terugvraagmethode gebruiken bij hun uitleg aan patiënten over een nieuw geneesmiddel. Bij deze methode stelt de zorgverlener aan het einde van een gesprek een vraag om te controleren of hij/zij de informatie duidelijk heeft verteld. In een nieuwe video is te zien hoe de terugvraagmethode werkt.

Stichting Health Base en zorgverleners van Gezondheidscentra en apotheken Kanaleneiland en Marco Polo werken in een project samen aan begrijpelijke informatie bij de start van het gebruik van nieuwe geneesmiddelen.

Verkeerd medicijngebruik

Op Kanaleneiland heeft rond de 70% van de wijkbewoners beperkte gezondheidsvaardigheden. Zij begrijpen gebruiksinstructies voor medicijnen vaak niet goed waardoor ze fouten maken in het gebruik.

In het project worden twee bestaande methodes ingezet: begrijpelijke gebruiksinstructies op etiketteksten en de terugvraagmethode bij eerste uitgiftegesprekken. Een instructie als ‘2 x daags 1 tablet’ is voor veel mensen te moeilijk. Beter is: ochtend 1 tablet en middag 1 tablet. In een terugvraaggesprek controleer je of je uitleg begrijpelijk was.

Video terugvraagmethode

In de video volgen we een patiënt bij zijn consult met de huisarts en bij het ophalen van zijn medicijnen. Zowel de huisarts als de apothekersassistente gebruiken de terugvraagmethode en vertellen waarom ze dat doen. De patiënt vertelt wat hij daarvan vindt.

De video kan gebruikt worden om de terugvraagmethode bekend te maken en te promoten en voor onderwijs en bij- en nascholingen.

ZonMw-proeftuinen therapietrouw

Kanaleneiland is één van de vier proeftuinen van het Make-It consortium van het Goed Gebruik Geneesmiddelenprogramma van ZonMw (projectnummer 848024022). Het consortium is bedoeld om de inzet van bewezen interventies rond therapietrouw te stimuleren.

In het project werken de volgende organisaties samen: Stichting Health Base, Apotheek en Gezondheidscentrum Kanaleneiland, Apotheek en Gezondheidscentrum Marco Polo, Al Amal, Centrum voor Patiënt en Geneesmiddel, Universiteit Utrecht, Nivel en Pharos.

Meer informatie

Pharos organiseert later dit jaar de jaarlijkse Terugvraagdag.

Naar boven