Nieuwe e-learning met virtuele patiënten over samen beslissen: ‘Goed Begrepen’

Hoe herken je dat een patiënt moeite heeft om informatie te begrijpen? Hoe pas je je communicatie aan? En hoe kun je met deze patiënten komen tot samen beslissen? In de e-learning ‘Goed Begrepen’ leren medisch specialisten, verpleegkundig specialisten en verpleegkundigen beter aan te sluiten op het niveau van de patiënt. In de e-learning oefent de zorgverlener met virtuele patiënten en krijgt direct feedback op de gesprekken.

Hoe is de e-learning opgebouwd?

In totaal duurt het doorlopen van de lesstof 2 uur, maar de e-learning is in delen te volgen. Ook een verkorte route is mogelijk. Accreditatie is aangevraagd.

4 kaarten

Ervaringen

Zorgverleners uit vier ziekenhuizen, geneeskundestudenten van het Radboudumc en docenten van medische studies hebben de e-learning al doorlopen. Ze gaven na afloop aan beperkte gezondheidsvaardigheden beter te begrijpen en te herkennen. De e-learning omschrijven ze als leerzaam, innovatief en interactief. De simulaties als realistisch.

“Dit zou eigenlijk de standaard moeten zijn voor gesprekken met álle patiënten, niet alleen voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden”, zei een docent. Verder vinden de cursisten het fijn dat de e-learning op eigen tempo gemaakt kan worden. De directe feedback op de gekozen antwoorden is heel nuttig.

Beperkte gezondheidsvaardigheden

Een derde van de mensen in Nederland heeft moeite met het begrijpen of lezen van informatie over gezondheid en het opvolgen van instructies. Denk aan laaggeletterden, ouderen of aan mensen voor wie Nederlands niet de eerste taal is. Goed geïnformeerd zijn en begrijpen van mogelijke behandelmethoden is echter voor iedereen belangrijk. Alleen dan kan je samen beslissen.

Je vindt de e-learning op ons leerplatform.

Naar de e-learning

Vragen over e-learning

De e-learning  is ontwikkeld door Pharos, Nivel en Dialogue Trainer, met financiering van ZonMw. Voor vragen kun je mailen naar info@pharos.nl.

Naar boven