Incompany training

Effectief communiceren met laaggeletterden voor huisartsen en andere zorgprofessionals

Hoe herken je een patiënt of cliënt die laaggeletterd is? En hoe pas je je communicatie aan op zijn of haar niveau? In deze training leer je met je vragen, informatie en adviezen beter aan te sluiten op het scholingsniveau en het niveau Nederlands van de patiënt of cliënt. En je bent na afloop bekend en hebt geoefend met de terugvraagmethode.

  • Voor huisartsen en andere zorgprofessionals
  • 1 dagdeel
  • 3 punten

Waarom deze training?

In Nederland zijn ongeveer 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Ongeveer een derde hiervan heeft een migrantenachtergrond en Nederlands als tweede taal. Laaggeletterden hebben moeite met het begrijpen en lezen van informatie of het opvolgen van instructies. Dit kan gevolgen hebben voor het juiste medicijngebruik of therapietrouw.

DoelgroepAfdelingPunten
Huisartsen en medisch specialistenABAN3
DoktersassistentenCADD-NVDA3
Praktijkondersteuners GGZLV-POH GGZ3
Praktijkondersteuners en praktijkverpleegkundigenV&V en NVvPO3
ApothekersOA3 en 3 StiPCO-punten
ApothekersassistentenNVFZ & Optifarma3
Verpleegkundig SpecialistenVS

 

Inhoud van de training

  • Inzicht in de mogelijkheden van je patiënt/cliënt om de informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Communicatie aansluiten op de mogelijkheden van je patiënt/cliënt.
  • Praktische tips voor het herkennen van laaggeletterden in de praktijk.
  • Oefenen met de terugvraagmethode.

Opzet en werkwijze

  • Er is veel aandacht voor vragen, ervaringen en casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
  • We oefenen met interactieve werkvormen en trainingsacteurs.
  • De training is praktisch van opzet. Je kunt het geleerde meteen in praktijk brengen.
  • De trainers creëren een open en veilige sfeer. Ze nodigen je uit vragen en twijfels te delen.
  • Maximaal 8-15 deelnemers.
  • Op verzoek van de opdrachtgever ontvangen deelnemers een certificaat van deelname.
  • De inzetbare trainers hebben een achtergrond in de zorg.

Contact en kosten

Voor meer informatie of een kostenopgave neem je contact op met de coördinator trainingen (030) 234 98 00 of training@pharos.nl.

Meer informatie

Bekijk al onze trainingen

Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden

Preventie en zorg chronische aandoeningen

Terugvraagmethode

Met de terugvraagmethode (ook wel terugvertelmethode) kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen.
Terugvraagmethode

Deelnemers over de training

‘Ik heb geleerd dat eenvoudige taal niet kinderachtig is en dat je je doel voorbijschiet als je het niet gebruikt’

Deelnemer training