
Meertaligheid en het belang van de thuistaal
Als leraar moet je ervoor zorgen dat de leerlingen deze kennis ook gebruiken en daarbij is het essentieel dat de leerlingen gestimuleerd worden om actief met hun thuistaal bezig te blijven. Hun thuistaal is namelijk niet alleen een bron van kennis, maar is ook het fundament waarop de Nederlandse taal gebouwd wordt.
Denken in mogelijkheden
Dat nieuwe leerlingen zich nog niet goed kunnen uiten in het Nederlands betekent niet dat zij nog geen kennis hebben opgedaan over heel veel zaken. Om deze kennis te kunnen gebruiken is het essentieel dat de leerlingen gestimuleerd worden om actief met hun thuistaal bezig te blijven. Hun thuistaal is niet alleen een bron van kennis, maar is ook het fundament waarop de Nederlandse taal gebouwd wordt. Bovendien is en blijft de thuistaal een groot deel van de identiteit van deze leerlingen. Ook voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling is het belangrijk dat leerkrachten de thuistalen erkennen, waarderen en functioneel inzetten. Als team is het goed om in teamtrainingen hier aandacht aan te geven, maar vooral ook om hier met leerlingen en ouders over in gesprek te gaan en echt naar elkaar te luisteren.
Een aantal praktische tips en aandachtspunten:
- Benut de mogelijkheden en meerwaarde van meertaligheid;
- Zorg voor een gedeelde visie en maak afspraken met directie en alle collega’s hierover;
- Zet leerlingen en ouders in als experts;
- Achterhaal de talen bij de leerlingen
- Welke talen komen er voor in hun familie?
- Welke vaardigheden hebben ze? Kun je taalmaatjes maken (in de klas, of door de school heen)?
- Denk met elkaar na over hoe de thuistaal functioneel ingezet kan worden en blijf elkaar hierover inspireren
- Stimuleer ouders om de thuistaal te blijven gebruiken (omdat dit beter is dan ‘krom’ Nederlands)
- Maak thuistalen en -culturen zichtbaar en hoorbaar in de school
- Niet alleen in eetfestijnen
- In leerlingwerk
- In posters/materialen/aankleding etc.
- In uitjes en workshops (door ouders?)
- In de bibliotheek
Meer informatie PO/ISK/VO: