De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bewustwording
Maak medewerkers bewust van het bestaan van gezondheidsvaardigheden en het belang om hiermee rekening te houden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Beleid
Neem het thema gezondheidsvaardigheden op in je beleid, met praktische en financiële afspraken.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke materialen
Maak je schriftelijke en digitale materialen makkelijk te begrijpen. Test je materiaal onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Begrijpelijke digitale zorg
Maak digitale zorg, zoals apps of patiëntportalen, begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Test deze digitale toepassingen onder mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Toegankelijkheid
Zorg dat je organisatie gemakkelijk toegankelijk is. Denk aan bewegwijzering in het gebouw, contactinformatie op de website en het telefonische keuzemenu.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Communicatief vaardige medewerkers
Train je medewerkers in begrijpelijk communiceren en het toepassen van de terugvraagmethode.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Extra ondersteuning
Ook als je alle communicatie begrijpelijker hebt gemaakt, blijft er altijd een groep mensen voor wie dit te ingewikkeld is of niet past. Bied voor deze groep maatwerk of extra ondersteuning.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Inclusief onderzoek
De uitkomst van je onderzoek geeft alleen een compleet beeld als iedereen er aan kan meedoen. Zorg voor een methode die past bij de onderzoekspopulatie, maak begrijpelijke uitnodigingen, nodig mensen persoonlijk uit, maak vragenlijsten kort en begrijpelijk en maak ook mondelinge deelname mogelijk.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Bereik iedereen
Zorg ervoor dat je iedereen goed bereikt met je communicatie en zorg. Dit vraagt om verschillende aanpakken voor verschillende mensen.
De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie
Ervaringskennis centraal
Werk met ervaringskennis van mensen in een kwetsbare situatie bij de ontwikkeling van je producten, beleid en aanpakken. Zo zorg je dat deze aansluiten bij de behoeften en omstandigheden van een diverse groep mensen.
Dit kan gaan om digitale zorg die je zelf hebt ontwikkeld, maar het kan ook gaan om digitale zorg van andere aanbieders die jouw organisatie inzet.
Met testen bedoelen we het voorleggen van deze digitale zorg aan mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, om zo te ontdekken of deze begrijpelijk en gebruikersvriendelijk is. Je test zowel de inhoud (bijvoorbeeld teksten en filmpjes) als de gebruiksvriendelijkheid (hoe het systeem en de knoppen werken). Na het testen is het belangrijk om eventuele onduidelijkheden aan te passen.
Hoe Erasmus MC ervoor zorgt dat de Digizorg-app toegankelijk is voor iedereen
“We testen de Digizorg-app regelmatig. Dat doen we vooral met mensen die minder digitale vaardigheden hebben. Als het voor hen toegankelijk is, dan is het überhaupt toegankelijk voor een grote groep”, zegt Annemarie van der Lugt van Erasmus MC.
In de campagne 'Meedoen aan digitale zorg' vertellen taalambassadeurs wat meedoen aan digitale voor hun betekend heeft. Zij wijzen zorgverleners erop dat je iedereen op digitale zorg moet wijzen. Ook mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.
Hoe vergroot je bewustwording over digitale zorg die te moeilijk is gemaakt?
De escapekoffer digitale inclusie is een spel om zorgverleners, beleidsmakers en app-ontwikkelaars bewuster te maken van hoe moeilijk digitale zorg voor veel mensen is gemaakt. Door opdrachten uit de koffer ervaren zij hoe dit voelt.
Dit stappenplan helpt huisartspraktijken om beeldbellen laagdrempelig en toegankelijk in te zetten voor patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven of de computer.
Deze checklist helpt bij het maken van begrijpelijk voorlichtingsmateriaal zoals folders, apps, websites en eHealth. Gebruik deze checklist voordat je het materiaal gaat ontwikkelen.
Bekijk welke wensen taalambassadeurs hebben uitgesproken, voor eHealth waar zij - en de grote groep mensen die zij vertegenwoordigen - goed gebruik van kunnen maken.
Een onderzoek naar de percepties van zorgprofessionals en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden over de toegankelijkheid van digitale triage in de huisartsenzorg.
Tijdens de Pharos praktijkcheck krijg je bezoek van één of twee ervaringsdeskundigen (taalambassadeurs) en een Pharos-adviseur. Zij beoordelen hoe toegankelijk jouw praktijk is voor patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven en de computer. Ook geven zij adviezen voor verbetering. We bieden de praktijkcheck ook aan als train de trainer.