Datum

Digitale zorg op afstand – bereik ook laaggeletterden en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden

Datum

Veel zorgverleners willen in deze tijden van coronacrisis hun cliënten en patiënten zorg op afstand bieden. Meer dan ooit wordt gebruik gemaakt van beeldbellen, digitale toepassingen en online informatie. Van de volwassen Nederlanders zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. 1 op de 3 mensen is beperkt gezondheidsvaardig en 22% heeft moeite met het gebruik van computers en internet. Hoe zorg je als zorgverlener dat je ook deze mensen bereikt? We geven je een aantal tips vanuit ons programma eHealth4All.

Praktische tips

1. Weet welke vorm van eHealth geschikt is

Welke vorm van eHealth kun je het beste adviseren aan je cliënt of patiënt? Daarvoor is het belangrijk te weten wat zijn of haar digitale vaardigheden zijn. Met de Quickscan digitale vaardigheden heb je hier snel inzicht in.

2. Investeer juist nu in eHealth-toepassingen 

Zorg- en welzijnsorganisaties die nu extra willen investeren in digitale zorg op afstand, kunnen sinds 25 maart gebruik maken van de noodregeling van het ministerie van VWS.

Tip: Ga je aan de slag met nieuwe eHealth toepassingen? Zorg dan dat ze vanaf de start begrijpelijk en toegankelijk zijn voor iedereen. Maak gebruik van de digitale checklist toegankelijke informatie en van de wensen van taalambassadeurs.

We begrijpen dat niet alle tips uit de checklist uitvoerbaar zijn in deze tijd. Kijk wat je al wel zelf kunt doen.

3. Gebruik de terugvraagmethode ook bij digitale zorg op afstand

Met de terugvraagmethode check je bij je patiënt/cliënt of jouw boodschap goed is overgekomen. De methode wordt veel gebruikt in de reguliere zorg. Ook bij beeldbellen is het een praktische manier om te controleren of jouw boodschap duidelijk is.

4. Eenvoudige communicatie – handige links

Maak ook bij zorg en ondersteuning op afstand gebruik van handige websites die helpen bij het eenvoudig communiceren. Neem eens een kijkje op één van de onderstaande links:

  • www.steffie.nl – tekst en video’s in diverse talen voor gebruikers over o.a. gezondheid en gezondheid gerelateerde onderwerpen.
  • vraagapp.nl – in deze app kun je vragen stellen die een team van vrijwilligers beantwoordt. De gebruiker kan de vraag typen of inspreken. Vraagapp vergroot de zelfstandigheid van kwetsbare burgers en verlaagt de kosten voor maatschappelijke ondersteuning.
  • www.zoekeenvoudigewoorden.nl – vind eenvoudige woorden of een goed alternatief.
  • Thuisarts.nl – betrouwbare informatie over gezondheid op taalniveau B1 en bevat een voorleesfunctie.

5. Informeer over het coronavirus in begrijpelijke taal

Wil je je cliënten/patiënten informeren over de belangrijkste adviezen van de overheid om verspreiding van het coronavirus te voorkomen? Gebruik dan deze informatiekaart. De kaart is getest met taalambassadeurs en heeft een voorleesfunctie. De informatie is in meerdere talen beschikbaar, zowel online als in printversie.