Datum

‘Omgaan met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden moet onderdeel worden van medische opleidingen’

Datum

Deze oproep doen de jonge zorgverleners van Werkgroep Zorg 2025. Hun statement is vandaag overhandigd aan zorgorganisaties en het ministerie van VWS.

“Ik merk het vaak pas achteraf. Dat een patiënt iets niet goed heeft uitgevoerd. Of dat een afspraak over medicijnen niet is nagekomen. En dan blijkt dat ze het niet goed hebben begrepen”, zegt Esther, neuroloog in opleiding. Pas dan daagt het dat zij of haar collega hebben gemist dat de patiënt niet de vaardigheden heeft om, vaak ingewikkelde, gezondheidsinformatie te begrijpen.

Beperkte gezondheidsvaardigheden

Een op de drie mensen heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Gezondheidsinformatie is voor hen niet goed vindbaar of begrijpelijk. Ook is het niet vanzelfsprekend dat zij gezondheidsadviezen kunnen toepassen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, of voor wie Nederlands niet de eerste taal is.

In haar opleiding kreeg Esther hier geen scholing over. “Nee, helemaal niet. Dat terwijl wij binnen neurologie best veel mensen zien met mentale retardatie [verstandelijke beperking, red.] of mensen met niet-aangeboren hersenletsel, waardoor ze ook minder cognitieve vaardigheden hebben.”

Oproep jonge zorgverleners

Werkgroep Zorg 2025 wil dat zorgverleners al in hun medische opleiding geschoold worden in het herkennen van en omgaan met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Nu gebeurt dat niet, of nog niet voldoende. Dat terwijl mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden juist relatief vaak zorg nodig hebben. Er is een duidelijke samenhang tussen beperkte gezondheidsvaardigheden en een slechtere gezondheid.

De zorgverleners die zijn aangesloten bij Werkgroep Zorg 2025 doen daarom een oproep aan medische opleidingen: “Geef eHealth en ondersteuning van patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden een vaste plek in het onderwijs.” Hun gezamenlijke statement is vandaag tijdens e-healthweek 2019 overhandigd aan de KNMG en het ministerie van VWS.

Een open houding en goede training

De vraag is: hoe? En waar hebben zorgverleners in opleiding behoefte aan als zij tegenover een patiënt zitten met beperkte gezondheidsvaardigheden? Scholing én eenvoudige voorlichting met beeld, zeggen veel zorgverleners. Maar ook: “Tijd en geduld”, zegt orthopeed Suzanne. “Een open houding”, zegt Karine, jeugdarts en onderzoeker. “Dat ten eerste. En goed materiaal en goede training.”

Pharos onderschrijft het belang van scholing in het herkennen en omgaan met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. We zijn blij met het statement van Werkgroep Zorg 2025. En we geven graag handen en voeten aan wat opleidingen hiervoor nodig hebben.

Onze materialen en trainingen

Opleiders en zorgverleners (in spe) kunnen bij ons terecht voor onder andere:

Net als Werkgroep Zorg 2025 hopen we dat straks alle medische opleidingen (nog meer) aandacht hebben voor de praktijk waar hun studenten in terecht komen, en de veelzijdigheid van de patiënten waarmee zij werken. Ook patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Lees het hele statement op de website van Werkgroep Zorg 2025.

Statement Werkgroep Zorg 2025

Naar boven