Patiëntenreis

De gezondheidszorg maakt steeds meer gebruik van het digitale patiëntportaal. Handig! Maar hoe werkt zo’n digitaal portaal voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven of beperkt gezondheidsvaardig zijn? Waar lopen ze tegenaan en wat kan hen helpen? Deze patiëntenreis door het digitale ziekenhuis biedt inzicht en handvatten voor zorgprofessionals.

Bekijk hier de uitgebreide webversie:
PNG downloaden

Download hier de A3 poster voor print:
PDF downloaden

Huisarts

Welke behoeften heb ik als patiënt?

  • Ik wil me gehoord voelen.
  • Ik vind het fijn om  informatie te krijgen die ik snap.
  • Ik wil weten wat ik moet doen om een afspraak te kunnen maken in het ziekenhuis.
  • Ik vind het fijn als mijn huisarts mij helpt als ik het lastig  vind om een afspraak in het ziekenhuis te maken. 

Wat kan helpen?

Eenvoudige informatie van de huisarts aan de patiënt over hoe een afspraak te maken in het ziekenhuis.

Links naar materialen Pharos

Thuis

Digitale patiëntomgeving

Wat kan een patiënt in de digitale patiëntenomgeving?

  • Afspraak maken
  • Afspraak inzien
  • Informatie over afspraak
  • Voorbereiden op afspraak
  • Online vragenlijst invullen

Patiënt

Welke behoeften heb ik als patiënt?
Waar maak ik mij zorgen over?

Wat kan helpen?

  • Een helpdesk of balie in het ziekenhuis die ook telefonisch bereikbaar is voor vragen of hulp. 
  • Eenvoudige, beknopte, en duidelijke informatie voor de patiënt over zijn afspraak: hoe laat, bij wie, wanneer, waar? En over wat hij kan verwachten tijdens de afspraak en hoe hij zich daarop kan voorbereiden.

Handige links

Wachtruimte / balie poli

Patiënt

Welke behoeften heb ik als patiënt?
Waar maak ik mij zorgen over?

Hulpmiddelen

  • Eenvoudige, beknopte, en duidelijke informatie in de wachtruimte over wat de patiënt moet doen.
  • De mogelijkheid om eenvoudige en begrijpelijke informatie te ontvangen van de baliemedewerker over de digitale patiëntomgeving.

Rol van de zorgverlener of ziekenhuismedewerker

Baliemedewerkers die uitleg geven over de digitale patiëntomgeving of verwijzen naar een plek in het ziekenhuis waar ondersteuning geboden wordt.

Poli afspraak

Patiënt

Welke behoeften heb ik als patiënt?
Waar maak ik me zorgen over?

Wat kan helpen?

Eenvoudige, beknopte, en duidelijke informatiemiddelen voor de patiënt, voor en na de behandeling, over zijn behandeling, gezondheid of onderzoek. 

Rol van de zorgverlener of ziekenhuismedewerker

  • Actieve verwijzing naar het portaal door zorgverleners/ziekenhuismedewerkers die actief de voordelen van het portaal vertellen aan de patiënt.
  • Uitleg door zorgverleners of ziekenhuismedewerkers welke informatie terug te vinden is en wanneer en waar deze op het portaal te vinden is.
  • Actief vragen door zorgverleners/ziekenhuismedewerkers naar de manier waarop patiënten de informatie het liefst willen ontvangen (papier, digitaal).

Handige links

Thuis

Welke behoeften heb ik als patiënt?

  • Ik wil eenvoudige informatie over hoe ik me moet voorbereiden op de opname
  • Als ik een vragenlijst moet invullen, wil ik weten wie mij kan helpen als het me niet lukt het zelf in te vullen.

Wat kan helpen?

  • Eenvoudige, beknopte, en duidelijke informatiemiddelen voor de patiënt over zijn opname.
  • Een helpdesk of taalpunt waar patiënten geholpen  worden bij het invullen van vragenlijsten of het begrijpen van patiëntenfolders.

Rol van de zorgverlener of ziekenhuismedewerker

Aangeven waar de patiënt hulp kan krijgen als hij het lastig vindt om zelf de vragenlijst in te vullen.

Handige links

Opname

Patiënt

Welke behoeften heb ik als patiënt?
Waar maak ik mij zorgen over?

Rol van de zorgverlener of ziekenhuismedewerker

  • Actieve verwijzing naar het portaal door zorgverleners/ziekenhuismedewerkers die actief de voordelen van het portaal vertellen aan de patiënt.
  • Uitleg door zorgverleners of ziekenhuismedewerkers welke informatie terug te vinden is en wanneer en waar deze op het portaal te vinden is.

Handige links

Ontslag

Patiënt

Welke behoeften heb ik als patiënt?
Waar maak ik mij zorgen over?

Wat kan helpen?

Helpdesk of balie op een zichtbare en makkelijk vindbare plek in het ziekenhuis met persoonlijke ondersteuning en hulp.

Rol van de zorgverlener of ziekenhuismedewerker

  • Patiënt bij ontslag de wegwijzen naar helpdesk of balie voor persoonlijke ondersteuning.
  • Vrijwilligers of medewerkers die uitleg en ondersteuning bieden bij het gebruik van de digitale patiëntomgeving.

Handige links

Thuis

Digitale patiëntomgeving

Wat kan een patiënt in de digitale patiëntenomgeving vinden na ontslag?

  • Medisch dossier
  • Uitslagen inzien
  • e-consult
  • Digitale patiëntfolders bekijken
  • Gespreksverslag lezen

Welke behoeften heb ik als patiënt?

  • Ik wil graag nog eens rustig terug kunnen lezen wat de arts met mij heeft besproken.
  • Ik heb behoefte aan informatie in gewone mensentaal. 
  • Ik wil graag weten waar ik terecht kan als ik nog vragen heb over mijn afspraak, behandeling of het portaal.

Wat kan helpen?

  • Een helpdesk of balie in het ziekenhuis die ook telefonisch bereikbaar is voor vragen of hulp.  
  • Eenvoudig instructiemateriaal voor gebruik van de digitale patiëntomgeving. Maak hierbij ook gebruik van video’s en afbeeldingen.
  • Eenvoudige, beknopte en duidelijke informatie over wat er in het ziekenhuis tijdens de afspraak of opname is gebeurd, wat de patiënt wel en niet moet doen. 

Rol van de zorgverlener of ziekenhuismedewerker

Zorgverleners voegen een eenvoudige samenvatting met beknopte en eenvoudige informatie voor de patiënt toe aan het dossier van de patiënt in de digitale patiëntenomgeving.

Handige links

Naar boven