Methodiek

Wereldreizigers – Leerlingenmap

Methode sociaal-emotionele ontwikkeling voor nieuwkomers, zoals vluchtelingenkinderen, op de basisschool.

Bram Tuk, Ilse Vlietstra

Publicatie Prijs
Wereldreizigers – Leerlingenmap € 4.95 Bestel

Hoort bij: Wereldreizigers Docentenboek

Eerst uitproberen voordat je bestelt? Om je kennis te laten maken met deze methode, bieden we een gratis proefpakket aan. Dit pakket bestaat uit de hoofdstukken “Wie ben ik?”, “Spel en Spelen” en “Gedachten“.

Wereldreizigers biedt naast een groot aantal lessen veel actuele achtergrondinformatie over jonge nieuwkomers, zoals vluchtelingenkinderen en Midden- en Oost Europese leerlingen

Voor scholen en klassen met alleen nieuwkomersklassen zijn er 10 thema’s te verdelen over ongeveer 20 lessen. Thema’s zijn onder andere: wie ben ik, thuis, feesten en andere belangrijke dagen, spel en spelen, vriendschap en afscheid nemen. Doel is de kinderen op verhaal te laten komen om zo hun veerkracht te versterken.

Ook staan er zeven lessen mindfulness in Wereldreizigers, gemaakt door Ilse Vlietstra, leerkracht en intern begeleider nieuwkomersklas. Behalve voor nieuwkomersklassen, ook in ‘gewone’ klassen bruikbaar. Kinderen leren ontspannen, waardoor hun stress vermindert, de sfeer verbetert en hun concentratie toeneemt.

Vier lessen voor reguliere basisscholen, met meestal maar enkele nieuwkomerskinderen in een klas, gaan over: leerlingen uit andere landen, elkaar helpen, verhuizen en van school veranderen, en nieuwe leerlingen welkom heten. Ze zijn bijvoorbeeld goed in te passen bij wereldoriëntatie en burgerschap. Ze zijn zo gemaakt dat nieuwkomers zich niet in het middelpunt voelen staan, maar wel het effect hebben dat de nieuwkomer zich indirect extra gesteund voelt.

Scholen die minimaal 10 setjes werkbladen bestellen, krijgen per email toegang tot de digitale werkbladen voor het digibord.

Reacties van leerkrachten die de nieuwe lessen testten:

‘Ik merkte door deze lessen dat ze meer naar elkaar toegroeien en meer acceptatie hebben voor elkaar en dat hield ook aan nadat de lessen waren afgelopen. ‘Je ziet het buiten ook: dat ze meer met elkaar spelen en meer bevriend zijn met elkaar.’

‘De kinderen waren heel enthousiast, vonden het ontzettend leuk om mee te doen en ik merkte dat de onderlinge band van de kinderen verbeterde, en ook de betrokkenheid met ons leerkrachten.’

‘Een leerling kwam een paar dagen later naar me toe om te vertellen dat ze de mindfulnessoefening met haar broertje had gedaan, met wie ze een slaapkamer deelt. Hij kon niet slapen. Toen zij de oefening met de knuffels samen deden, viel hij heel snel in slaap’

2017 – 40 vellen A4 – Isbn 978-90-75955-86-6

Gezondheid vluchtelingen, asielzoekers en statushouders

De meeste vluchtelingen komen uit oorlogsgebieden of landen waar mensenrechten worden geschonden. Ondanks de veerkracht van vluchtelingen kunnen de gevolgen van geweld en traumatische ervaringen erg groot zijn voor de gezondheid. Een goede fysieke en psychische gezondheid is belangrijk voor activering en een goede integratie. Pharos zet zich in voor kwaliteit en toegankelijkheid van preventie en zorg voor asielzoekers, vluchtelingen, statushouders en ongedocumenteerden. We ondersteunen zorgprofessionals en gemeenten met kennis en praktisch handelingsperspectief.

Meer over Gezondheid vluchtelingen, asielzoekers en statushouders

Gezond opgroeien

Al jaren blijkt dat Nederlandse kinderen tot de gelukkigste ter wereld behoren. Maar dat geluk is niet evenredig verdeeld. Word je geboren in een gezin met één ouder, een lagere opleiding, weinig inkomen, chronische stress, ouders met een psychiatrische aandoening of een migratie- of vluchtelingenachtergrond, dan is de kans groter dat je ziek wordt en eerder overlijdt. Als zorgprofessional kun je bijdragen aan een betere gezondheid door bijvoorbeeld op een begrijpelijke manier te communiceren met deze ouders over gezondheid, opvoeding of kindermishandeling. Pharos ondersteunt daarbij en zet zich in voor een gezonde toekomst voor ieder kind.

Meer over Gezond opgroeien