Fase 1: Kraamzorg? Wat is dat?

Soms weten cliënten niet precies wat kraamzorg is, of waarom het belangrijk is en dat ze zich op tijd moet aanmelden voor kraamzorg. Je cliënt kan de informatie niet begrijpen of de taal niet goed spreken. Het kan ook zijn dat ze denkt dat ze geen kraamzorg nodig heeft, of het geen fijn idee vindt om onbekenden in huis te krijgen.

In deze fase kun jij als zorgverlener tegen verschillende problemen aanlopen:

Mijn cliënt begrijpt de voorlichting die ik geef over kraamzorg niet goed. Hierdoor is het niet duidelijk voor mijn cliënt dat kraamzorg belangrijk is en dat ze zich op tijd moet aanmelden om kraamzorg te regelen.

Ik wil mijn cliënt zo goed mogelijk leren kennen en de tijd voor haar nemen in consulten. Maar, in de praktijk kom ik vaak juist tijd tekort.

Deze tips & tools helpen jou

TOOL

Een heldere uitleg over kraamzorg

Deze animatie van Bo Geboortezorg laat in 6 minuten zien wat kraamzorg is. Deel de video op je eigen website en/of gebruik het voor je sociale media. De PDF-versie kun je uitprinten en gebruiken tijdens het consult of gesprek met de zwangere of bevallen vrouw.

Bekijk hier de animatie

Download de PDF-versie

Bekijk de voorlichting in andere talen

Beschikbare talen: Syrisch Arabisch, Berber, Tigrinya, Oekraïens, Engels, Spaans, Frans, Turks en Pools.

TIP

Ga in gesprek met je cliënt

Vaak krijgt de cliënt informatie mee die ze niet snapt of die niet bij haar past. Bijvoorbeeld omdat ze moeite heeft met het lezen of begrijpen van teksten in folders of op een website. Ook zwangere vrouwen die goed kunnen lezen hebben niet altijd tijd of zin om teksten te lezen. Neem dus de tijd om in gesprek te gaan met je cliënten en bespreek haar behoeften en vragen.

TIP

Heeft je cliënt alles begrepen?

Zeker als cliënt de Nederlandse taal (nog) niet goed spreekt of verstaat is het belangrijk om te zorgen dat je elkaar begrijpt. Cliënten reageren soms bevestigend op een (gesloten) vraag, zonder dat ze weten waar het over gaat. Vraag bijvoorbeeld niet: ‘Heeft u de kraamzorg al geregeld?’, maar vraag: ‘Wat heeft u geregeld voor de kraamzorg?’ Maak indien nodig gebruik van een tolk. De kosten kun je vanaf 2023 declareren.

Lees meer over een tolk voor geboortezorg

Kraamzorg bij anderstalige gezinnen (Artikel KCKZ)

TOOL

Talk2Mama app

Talk2Mama is een gratis app voor kwetsbare toekomstige moeders. Het doel van Talk2Mama is om kwetsbare toekomstige moeders beter te begeleiden tijdens de zwangerschap en het gesprek met hen visueel te ondersteunen. Deze eenvoudige en heldere pictogrammen kan je met deze gebruiksvriendelijke app los gebruiken of toepassen in checklists en stappenplannen.

Ga naar de Talk2Mama app

 

TOOL

Klantroute Kansrijke Start

In de Klantroute Kansrijke Start lees je meer informatie over welke zorgverleners tijdens de zwangerschap betrokken zijn, zodat je een beeld krijgt van met wie je kunt samenwerken.

Ga naar de klantroute

TIP

Leren via interactieve e-learnings

Op het Pharos leerplatform kunnen zorgprofessionals gratis of tegen een hele kleine vergoeding waardevolle en interactieve e-learnings volgen. Onder andere een gratis e-learning over werken met mensen met een migrantenachtergrond.

Naar het Pharos leerplatform

IN DE PRAKTIJK

In gesprek met partners en collega’s

Begin het gesprek met collega’s of anderen binnen jouw werkkring, zoals verloskundigen. Start meteen met 1 vraag uit de tombola, of ontdek het kraamzorg discussiespel met alle 18 vragen!

Discussiespel
Naar boven