Fase 3: Inschrijven bij een kraamzorgorganisatie

Cliënten kunnen moeite hebben met invullen van een formulier, omdat ze niet goed begrijpen wat er staat. Vaak melden cliënten zich niet op tijd aan. Dit heeft gevolgen voor het inplannen van de kraamzorg.

In deze fase kun jij als zorgverlener tegen verschillende problemen aanlopen:

Mijn cliënt weet niet goed wanneer ze zich moet aanmelden, of waarom ze dit op tijd moet doen.

Mijn cliënt heeft niet genoeg digitale vaardigheden om zelf kraamzorg te regelen.

Deze tips & tools helpen jou

TIP

Informeer je cliënt over op tijd aanmelden

Veel cliënten weten niet precies wanneer zij zich moeten inschrijven voor kraamzorg. Ze weten ook niet wat de gevolgen zijn als ze dit niet op tijd doen. Informeer haar over het tijdig regelen van kraamzorg en wat de gevolgen zijn als ze dit niet doet.

TIP

Help je cliënt met het regelen van kraamzorg

Het is belangrijk om je cliënt te helpen als ze er zelf niet helemaal uit komt. Kan ze het formulier lezen en begrijpt ze hoe ze het digitaal moet invullen? Kent je cliënt misschien iemand die haar hierbij kan helpen? Controleer bij een volgend consult of het is gelukt.

TOOL

E-learning Effectief communiceren in de zorg

In de e-learning Effectief communiceren in de zorg leer je wat gezondheidsvaardigheden zijn, hoe je herkent of iemand beperkte gezondheidsvaardigheden heeft en hoe je jouw communicatie daarop kunt aanpassen.

Ga naar het Pharos-leerplatform

TOOL

Is jouw organisatie begrijpelijk voor iedereen?

Eén op de vier Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat betekent dat zij moeite hebben met het vinden, begrijpen, beoordelen en gebruiken van informatie over gezondheid. Ontdek hoe je jouw gezondheidsorganisatie of praktijk begrijpelijker kunt maken voor mensen met minder gezondheidsvaardigheden.

Test hoe begrijpelijk jouw organisatie is

8 tips om de praktijk begrijpelijk te maken

TOOL

Tips voor laagdrempelig beeldbellen

Kan jouw cliënt niet naar de praktijk komen of andersom? Dan kan beeldbellen een handige oplossing zijn. Kijk hier voor tips voor beeldbellen met mensen die minder digitaal vaardig zijn.

Ga naar het stappenplan

IN DE PRAKTIJK

In gesprek met partners en collega’s

Begin het gesprek met collega’s of anderen binnen jouw werkkring, zoals verloskundigen. Start meteen met 1 vraag uit de tombola, of ontdek het kraamzorg discussiespel met alle 18 vragen!

Discussiespel
Naar boven