 
        
     
        Klantroute Kraamzorg voor zorgverleners
Handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.
 
        
    Fase 2: Waarom en wanneer kies je kraamzorg?
Een zwangere vrouw maakt een keuze over het krijgen van kraamzorg. Het maken van deze keuze kan erg spannend zijn, want vaak hebben vrouwen (en hun partner) nog steeds veel vragen over kraamzorg.
Hier vind je tips en tools 
        
    Fase 3: Inschrijven bij een kraamzorg-organisatie
In deze fase regelt de zwangere vrouw kraamzorg. Hier komt veel bij kijken. Sommige vrouwen weten niet waar ze moeten beginnen.
Deze tips helpen je verder 
        
    Fase 4: De intake
De intake is een goed moment om te praten over verwachtingen, wensen, ideeën en vragen van cliënten. Cliënten durven niet altijd alles te vertellen.
Lees hier wat jij kunt doen 
        
    Fase 5: Hoeveel uren is een goede keuze?
De zwangere vrouw maakt, in overleg met de zorgconsulent, een keuze over het aantal uur kraamzorg. Het komt vaak voor dat zwangere vrouwen niet het geïndiceerde aantal uren afnemen. Dit heeft verschillende oorzaken.
Hier vind je tips en tools 
        
    Fase 6: De kraamzorgweek
Tijdens de kraamzorgweek staat centraal hoe je de pas bevallen vrouw en haar gezin de zorg en alles daaromheen ervaren. Duidelijke communicatie en rekening houden met culturele verschillen en persoonlijke wensen zijn hierbij erg belangrijk.
Dit kun je doen 
        
    Video: Kraamzorg voor kwetsbare groepen
Professionals die werkzaam zijn in de kraamzorg vertellen over hun ervaringen. Een grote groep vrouwen krijgt niet genoeg kraamzorg. Vaak zijn het vrouwen met weinig opleiding en/of een laag inkomen, vrouwen met een migratieachtergrond en vrouwen die de Nederlandse taal niet goed beheersen of laaggeletterd zijn.
 
                
        
    Waarom een klantroute kraamzorg?
Wist jij dit? Ieder jaar krijgen in Nederland ruim 29.000 vrouwen die net een baby hebben gekregen geen of te weinig kraamzorg. Vooral alleenstaande moeders, gezinnen met een laag opleidingsniveau of gezinnen met een migratieachtergrond krijgen niet de zorg die zij en hun baby nodig hebben. Dit is een risico voor de gezondheid van moeder en kind. Vind jij ook dat dit moet veranderen? En wil je meehelpen ervoor te zorgen dat elke gezin de kraamzorg krijgt die ze nodig hebben? Gebruik dan deze klantroute, mét handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Implementatieleidraad Klantroute Kraamzorg voor zorgverleners
Hoe gebruik je de Klantroute Kraamzorg?
In de klantroute nemen we je mee door zes fases die zwangere vrouwen (en hun eventuele partner) doorlopen: van het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. In iedere fase bespreken we wat de zwangere of pas bevallen vrouw kan ervaren en wat zij belangrijk vindt. Hierbij geven we tips en tools om je cliënt zo goed mogelijk te helpen.
