Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent

Aandacht hebben voor jezelf

Aandacht voor welbevinden van leerlingen begint met aandacht voor je eigen welbevinden en die van je collega’s. Hoe doe je dit als team en als school? Wat is jouw manier om even te ontspannen of bij te komen als er iets heftigs is gebeurd en hoe doen je collega’s dat? Leer elkaar kennen op dit gebied, dan kun je elkaar beter ondersteunen. Leerkrachten kunnen veel doen om een thuis voor leerlingen te creëren. Daarmee kunnen zij het welbevinden van kinderen vergroten en helpen om psychosociale problemen te verminderen. Leerlingen die zich thuis voelen op school hebben bijvoorbeeld minder kans op posttraumatische stress, depressie en angsten. Leer hun achtergronden en mogelijke bronnen van stress kennen. Zo kan je problemen sneller sinaleren en leerlingen op hun gemak stellen.

Je kennis, ervaring en intuïtie gebruiken

Het gaat om kleine maar belangrijke dingen die je de hele dag door doet. Aandacht voor welbevinden bij je leerlingen betekent niet dat je een ‘behandelaar’ bent. Het bestaat niet uit ‘kunstjes’ en er is geen standaard menu van aanbevelingen, of een speciaal programma dat je eens per week invoegt. Veel van de dingen die je al lang doet, zoals oprecht aandacht geven en betrouwbaar zijn, zijn essentieel voor nieuwkomersleerlingen. Zelfs als de leerlingen nog geen Nederlands spreken kunnen leerkrachten veiligheid, structuur en voorspelbaarheid bieden. Het is dan ook belangrijk om samen met je collega’s in te zetten op het handhaven van een paar duidelijke regels die uniform toegepast worden. Dit vergroot de voorspelbaarheid en dus het gevoel van veiligheid