In: Vanuit een ondersteunend beleid werken aan welbevinden (ISK-VO)
Schoolbrede en integrale aanpak welbevinden
School speelt bij het werken aan welbevinden een belangrijke rol. Leerlingen brengen er immers een groot deel van hun tijd door. Leren lukt het beste als je je ...
In: infosheets
De terugvraagmethode
Met de terugvraagmethode (ook wel terugvertelmethode) kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen. Je doet dit door de patiënt te vragen om in eigen woorden te vertellen wat ...
Veel lokale energie op Kansrijke Start
Ieder half jaar ontvangt de Tweede Kamer een voortgangsrapportage vanuit het actieprogramma Kansrijke Start. Pharos interviewde hiervoor gemeenten en andere betrokkenen over waar ze staan bij het ...
In: nieuws
De Somalische Afrah Abdullah (47) is een bekend gezicht voor veel inwoners van haar thuisstad Leeuwarden. Als sleutelpersoon helpt ze vluchtelingen op weg binnen de Nederlandse gezondheidszorg en ze is succesvol in ...
In: nieuws
Om gezondheidsverschillen te verkleinen, is het belangrijk om samen te werken met de mensen om wie het daadwerkelijk gaat. Waarom? Omdat dit je in staat stelt je diensten of producten zo in ...
In: factsheets
Opvoedondersteuning bij migranten en vluchtelingengezinnen
Opvoedondersteuning is een verzamelbegrip voor preventieve activiteiten en interventies, met als doel de opvoedvaardigheden van ouders te vergroten en de opvoedingssituatie te verbeteren. Volgens de Jeugdwet zijn gemeenten ...
In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Welbevinden onderwijsprofessional
Zorgen voor je eigen welbevinden betekent dat je lekker in je vel zit en je energie hebt om je werk goed te kunnen doen. Het zorgt ervoor dat je opbouwend kan ...
Praktijkvoorbeeld Welbevinden op School
Hoe word je een school waar iedereen zich welkom voelt? Deze montessorischool in Zeist gaat de wijk in
Op het Jordan Montessori Lyceum Utrecht (hierna: het Jordan) zijn maatschappelijke betrokkenheid ...
In: nieuws
De verkiezingsuitslag, de oorlog in Gaza, Paarse Vrijdag: Een school is een mini-maatschappij en dat betekent ook dat mensen verschillende opvattingen hebben over maatschappelijke thema’s. Hoe zorg je ervoor dat dat niet ...
In: Vanuit een ondersteunend beleid werken aan welbevinden (PO)
Beleid voor welbevinden onderwijsprofessionals
Aandacht voor welbevinden van leerlingen begint met aandacht voor het welbevinden van jullie schoolteam. Het welbevinden van het team bevorderen is (ook) een taak en verantwoordelijkheid van de schoolleider ...