Kansrijke
Start
&
armoede
en
schulden
De
meeste
kinderen
in
Nederland
hebben
een
kansrijke
start,
maar
lang
niet
allemaal.
Het
verschilt
sterk
tussen
gemeenten
of
zelfs
wijken
waarin
ze
opgroeien.
De
leefomstandigheden
van
...
In: thema's
Zorg
en
ondersteuning
voor
Oekraïense
vluchtelingen
Nederland
vangt
ook
Oekraïners
op
die
vluchten
voor
oorlogsgeweld.
Iedereen
hoopt
dat
zij
uiteindelijk
hun
levens
weer
kunnen
oppakken.
Daarvoor
is
hun
gezondheid
cruciaal.
We
moeten
daarom
...
In: Vanuit een ondersteunend beleid werken aan welbevinden (ISK-VO)
Schoolbrede
en
integrale
aanpak
welbevinden
School
speelt
bij
het
werken
aan
welbevinden
een
belangrijke
rol.
Leerlingen
brengen
er
immers
een
groot
deel
van
hun
tijd
door.
Leren
lukt
het
beste
als
je
je
...
In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Traumasensitief
werken
op
school
De
kern
van
traumasensitief
werken
of
lesgeven
is
dat
je
kijkt
naar
waar
het
gedrag
van
leerlingen
vandaan
komt.
Doordat
je
inzicht
krijgt
wat
een
leerling
meemaakt,
kun
je
...
Gezondheidsverschillen duurzaam aanpakken
In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Signaleren
(en
doorverwijzen)
Kinderen
en
jongeren
die
net
in
Nederland
zijn
vaak
kwetsbaarder
voor
het
ontwikkelen
van
mentale
problemen.
Met
name
vluchtelingenkinderen
kampen
met
meer
sociaal-emotionele
problemen
dan
andere
kinderen
in
Nederland.
Ze
...
Lees
voor
‘Iedereen
is
belangrijk,
en
u
ook’
Toespraak
(afscheid)
Maria
van
den
Muijsenbergh,
als
bijzonder
hoogleraar
zorg
voor
mensen
die
veel
problemen
hebben.
Radboud
Universiteit/het
Radboudumc
donderdag
29
juni
2023
Samenvatting
van
de
afscheidsrede
geschreven
door:
...
In: publicaties
Voor
ouders
en
verzorgers
met
kinderen
in
groep
6,
7,
en
8
die
behoefte
hebben
aan
informatie.
Ook
geschikt
voor
mensen
die
moeite
hebben
met
lezen
en
schrijven,
vluchtelingenkinderen,
vluchtelingengezinnen
en
migranten
die
...
In: publicaties
Voor
ouders
en
verzorgers
met
kinderen
in
groep
6,
7,
en
8
die
behoefte
hebben
aan
informatie.
Ook
geschikt
voor
mensen
die
moeite
hebben
met
lezen
en
schrijven,
vluchtelingenkinderen,
vluchtelingengezinnen
en
voor
migranten
...
In: Waar komt de leerling in mijn groep vandaan?
Voorgeschiedenis
en
situatie
in
land
van
herkomst
Elke
leerling
en
elke
situatie
is
natuurlijk
uniek
maar
hoe
kan
de
voorgeschiedenis
en
de
situatie
in
het
land
van
herkomst
van
jouw
leerlingen
doorwerken
op
...