Je zocht op 'welbevinden op school'

In: factsheets

Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (amv’s)

Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (amv’s) Amv staat voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen. Voorheen heette dit ‘ama’. Amv is de juridische term voor een minderjarige vreemdeling, die: afkomstig is van buiten de Europese Unie, en; hier gekomen is ...

In: De leerling echt zien, hoe doe ik dat?

De leerling tot rust laten komen

De leerling tot rust laten komen Je kan een leerling helpen om hier tot rustte komen. Maar hoe doe je dat in de waan van de dag, met een grote diversiteit aan leerlingen, ...

In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent

Traumasensitief werken op school

Traumasensitief werken op school De kern van traumasensitief werken of lesgeven is dat je kijkt naar waar het gedrag van leerlingen vandaan komt. Doordat je inzicht krijgt wat een leerling meemaakt, kun je ...

In: nieuws

Stoppen met pesten? Denk eerst aan welbevinden

Onderwijsminister Wiersma wil een stevigere aanpak van pesten op school. Een lang gekoesterde wens, en geen onlogische. Want, zoals Wiersma al zegt: “Iedere leerling moet zich veilig en vrij voelen op school. ...

In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent

Signaleren (en doorverwijzen)

Signaleren (en doorverwijzen) Kinderen en jongeren die net in Nederland zijn vaak kwetsbaarder voor het ontwikkelen van mentale problemen. Met name vluchtelingenkinderen kampen met meer sociaal-emotionele problemen dan andere kinderen in Nederland. Ze ...

In: Hoe werk ik aan het groepsklimaat? (ISK en VO)

De groep als veilige plek (ISK/VO)

De groep als veilige plek Investeren in een positief en veilig groepsklimaat kost tijd, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.  Door aandacht te besteden aan de groepsdynamiek kan je invloed krijgen ...

In: Hoe werk ik aan het groepsklimaat? (PO)

Werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groep

Werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groep Hoe kun je als docent aandacht besteden aan sociaal emotioneel leren in de klas? En hoe doe je dit als er sprake is van zo ...

Naar boven