In: nieuws
Vluchtelingenkinderen hebben een verhoogd risico op problemen met hun mentale gezondheid. Tegelijkertijd zijn ze veerkrachtig en is school de plek voor hen om hun zorgen te vergeten. “Door mentale gezondheid in de ...
In: factsheets
Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (amv’s)
Amv staat voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen. Voorheen heette dit ‘ama’. Amv is de juridische term voor een minderjarige vreemdeling, die:
afkomstig is van buiten de Europese Unie, en;
hier gekomen is ...
In: agenda
Ben jij op zoek naar inspirerende voorbeelden om concreet aan de slag te gaan met het thema welbevinden (van leerlingen en onderwijspersoneel) binnen de school? En ben je benieuwd naar actuele kennis ...
In: De leerling echt zien, hoe doe ik dat?
De leerling tot rust laten komen
Je kan een leerling helpen om hier tot rustte komen. Maar hoe doe je dat in de waan van de dag, met een grote diversiteit aan leerlingen, ...
In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Traumasensitief werken op school
De kern van traumasensitief werken of lesgeven is dat je kijkt naar waar het gedrag van leerlingen vandaan komt. Doordat je inzicht krijgt wat een leerling meemaakt, kun je ...
In: nieuws
Onderwijsminister Wiersma wil een stevigere aanpak van pesten op school. Een lang gekoesterde wens, en geen onlogische. Want, zoals Wiersma al zegt: “Iedere leerling moet zich veilig en vrij voelen op school. ...
In: factsheets
Armoede tijdens de eerste 1000 dagen: cijfers, feiten en gevolgen
Ongeveer 1 op de 15 kinderen groeit in Nederland op in armoede. We weten dat langdurige armoede en problematische schulden de kans vergroten ...
In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Signaleren (en doorverwijzen)
Kinderen en jongeren die net in Nederland zijn vaak kwetsbaarder voor het ontwikkelen van mentale problemen. Met name vluchtelingenkinderen kampen met meer sociaal-emotionele problemen dan andere kinderen in Nederland. Ze ...
In: Hoe werk ik aan het groepsklimaat? (ISK en VO)
De groep als veilige plek
Investeren in een positief en veilig groepsklimaat kost tijd, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug. Door aandacht te besteden aan de groepsdynamiek kan je invloed krijgen ...
In: Hoe werk ik aan het groepsklimaat? (PO)
Werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groep
Hoe kun je als docent aandacht besteden aan sociaal emotioneel leren in de klas? En hoe doe je dit als er sprake is van zo ...