Trainingen

Onze trainingen stellen je in staat om effectiever te communiceren met laagopgeleiden, migranten en vluchtelingen. Zo sluit het zorgaanbod beter aan bij het taalniveau, opleidingsniveau, de gezondheidsvaardigheden en culturele achtergrond van de cliënt, patiënt, kind of ouder. En zo ben je in staat de patiënt of cliënt te stimuleren tot zelfmanagement en regie over eigen gezondheid.

Pharos verzorgt trainingen op maat en in opdracht; voornamelijk in company

De trainingen in onderstaand overzicht zijn voorbeelden van onze mogelijkheden. We denken graag met je mee, hoe een training de professionaliteit kan versterken.

Een deel van onze trainingen verzorgen we ook online of als een blended aanbod. In deze online trainingen maken we ook gebruik van afwisselende werkvormen, gericht op interactie en praktische toepasbaarheid.

Heb je belangstelling? Of andere trainingswensen? Laat het ons weten

We stellen graag samen een aanbod op maat samen. En geven advies over borging binnen je organisatie.
Neem contact op met het team Coördinatie Trainingen: Marian Moons, Petra Stalman en Sandra Hundersmarck.

training@pharos.nl T 030 234 98 00

Algemene voorwaarden Onderwijsactiviteiten

Ben je al bekend met het Pharos Leerplatform?

Deze e-learnings kunnen individueel worden gevolgd en kunnen worden ingezet bij ons blended aanbod.
Ga naar het leerplatform

Bekijk hieronder het overzicht met onze actuele trainingen

10 trainingen

Workshop / 1,5 uur

Workshop Gezondheidsvaardigheden en medezeggenschap voor cliëntenraden in de eerstelijnszorg

Ongeveer dertig procent van de volwassenen heeft moeite met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Als cliëntenraad kun je een aanjagende rol spelen om samen met de eerstelijnsorganisatie de toegankelijkheid voor deze grote groep mensen te verbeteren. Zodat ook voor hen de zorg verbetert.

Na de workshop heb je voldoende achtergrondkennis over gezondheidsvaardigheden om aan de slag te gaan. Je hebt besproken wat de motivatie en doelen van de cliëntenraad zijn en wat jullie eerste stap gaat zijn, om samen met de eerstelijnsorganisatie hieraan te gaan werken. Zowel in het nemen van een rol in het toegankelijker maken van de organisatie, als in het inclusiever maken van je eigen achterbancontact.

Workshop / 2-3 uur

Praktijkcheck toegankelijkheid laaggeletterden

Een huisartsenpraktijk is er voor alle patiënten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw praktijk ook geschikt is voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven? Tijdens een praktijkcheck krijg je (coronaproof) bezoek van één of twee ervaringsdeskundigen (taalambassadeurs) en een Pharos-adviseur. Zij beoordelen hoe toegankelijk jouw praktijk voor laaggeletterden is en geven adviezen voor verbetering.

Incompany training / 3,5 uur, inclusief pauze

Effectief communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden – over palliatieve zorg

Hoe herken je dat iemand moeite heeft om informatie te begrijpen of instructies uit te voeren? Hoe pas je je communicatie aan op zijn of haar niveau? En hoe kun je ook met deze patiënten komen tot samen beslissen? In deze training leer je met je vragen, informatie en adviezen beter aan te sluiten op het niveau van de patiënt. En je gaat aan de slag met de terugvraagmethode, zodat je weet of je boodschap goed is overgekomen.

Incompany training /

Eenvoudige schriftelijke communicatie

In deze training leer je hoe mensen die moeite hebben met lezen en schrijven bepaalde teksten kunnen interpreteren. En hoe je de teksten daarop kunt aanpassen. Ook leer je hoe je samenwerkt met de doelgroep, zowel wat betreft de inhoud, als wat betreft het testen van conceptmateriaal. 

Incompany training /

Beeldtaal maken en gebruiken

Teksten zijn lastig voor mensen die moeite hebben met (begrijpend) lezen. Visueel materiaal kan deze teksten ondersteunen of vervangen. Maar niet al het visuele materiaal is bruikbaar: sommige materialen werken goed, ander materiaal werkt niet zoals je zou willen.

Incompany training / 1 dagdeel

Effectief communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden – over inhalatie-instructies

Deze training richt zich specifiek op het geven van effectieve inhalatie instructies aan mensen met COPD en een beperkte gezondheidsvaardigheid. In deze training leer je met je instructies en informatie beter aan te sluiten op de mogelijkheden van de patiënt om deze instructie te kunnen begrijpen en toe te passen. En je raakt bekend en oefent met de terugvraagmethode. In de training worden de inhalatie instructies geoefend met een trainingsacteur.

Geaccrediteerd

Incompany training / 1 dagdeel

Effectief communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden – het gebruik van praatkaarten over kanker

Hoe herken je dat een patiënt moeite heeft om informatie te begrijpen of instructies uit te voeren? En hoe pas je je communicatie aan op zijn of haar niveau? In deze training leer je met je vragen, informatie en adviezen beter aan te sluiten op het scholingsniveau en het niveau Nederlands van de patiënt. En je bent bekend en hebt geoefend met de terugvraagmethode. In de training wordt gebruik gemaakt van praatkaarten over kanker: eenvoudige voorlichting ter ondersteuning van professionals in de oncologiezorg.
Deze training wordt aangeboden door NFK en Kankerpatiëntenorganisaties.

Geaccrediteerd

Incompany training / 1 dagdeel

Effectief communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden

Hoe herken je een patiënt of cliënt die laaggeletterd is? En hoe pas je je communicatie aan op zijn of haar niveau? In deze training leer je met je vragen, informatie en adviezen beter aan te sluiten op het scholingsniveau en het niveau Nederlands van de patiënt of cliënt. En je bent na afloop bekend en hebt geoefend met de terugvraagmethode.

Geaccrediteerd

Incompany training / 1 dagdeel

Effectief communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden – over veilig medicijngebruik

Meer dan de helft van de patiënten in de apotheek heeft moeite met het begrijpen en onthouden en daardoor ook met het toepassen van informatie over medicatie door de apotheker. Dit zijn kenmerken die gelden voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Een deel van deze groep is laaggeletterd. Het is belangrijk dat zorgverleners deze patiënten herkennen en hun communicatie, informatiemateriaal en begeleiding zo aanpassen dat die beter aansluit bij de patiënt.

Geaccrediteerd