Workshop / 3-4 uur
Pharos-ziekenhuischeck
Is jouw ziekenhuis of kliniek ook toegankelijk en begrijpelijk voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven?
Doe de ziekenhuischeck!
Onze trainingen stellen je in staat om effectiever te communiceren met laagopgeleiden, migranten en vluchtelingen. Zo sluit het zorgaanbod beter aan bij het taalniveau, opleidingsniveau, de gezondheidsvaardigheden en culturele achtergrond van de cliënt, patiënt, kind of ouder. En zo ben je in staat de patiënt of cliënt te stimuleren tot zelfmanagement en regie over eigen gezondheid.
De trainingen in onderstaand overzicht zijn voorbeelden van onze mogelijkheden. We denken graag met je mee, hoe een training de professionaliteit kan versterken.
We stellen graag samen een aanbod op maat samen. En geven advies over borging binnen je organisatie.
Neem contact op met het team Coördinatie Trainingen: Marian Moons, Neeria Oostra en Sandra Hundersmarck.
training@pharos.nl T 030 234 98 00
Algemene voorwaarden Onderwijsactiviteiten
Deze e-learnings kunnen individueel worden gevolgd en kunnen worden ingezet bij ons blended aanbod.
Ga naar het leerplatform
Bekijk hieronder het overzicht met onze actuele trainingen
Is jouw ziekenhuis of kliniek ook toegankelijk en begrijpelijk voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven?
Doe de ziekenhuischeck!
Tijdens de workshop Gezondheidsvaardige organisatie ontdek je wat jouw (zorg)organisatie kan doen om rekening te houden met gezondheidsvaardigheden. Je krijgt tips, handvatten en goede voorbeelden. Ook bespreken we welke stappen jouw organisatie kan zetten om informatie en communicatie binnen jouw organisatie begrijpelijk en toegankelijk te maken voor iedereen.
Een huisartsenpraktijk is er voor alle patiënten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw praktijk ook geschikt is voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven? Tijdens een praktijkcheck krijg je bezoek van één of twee ervaringsdeskundigen (taalambassadeurs) en een Pharos-adviseur. Zij beoordelen hoe toegankelijk jouw huisartspraktijk voor laaggeletterden is en geven adviezen voor verbetering.
In deze training leer je hoe mensen die moeite hebben met lezen en schrijven bepaalde teksten kunnen interpreteren. En hoe je de teksten daarop kunt aanpassen. Ook leer je hoe je samenwerkt met de doelgroep, zowel wat betreft de inhoud, als wat betreft het testen van conceptmateriaal.
Teksten zijn lastig voor mensen die moeite hebben met (begrijpend) lezen. Visueel materiaal kan deze teksten ondersteunen of vervangen. Maar niet al het visuele materiaal is bruikbaar: sommige materialen werken goed, ander materiaal werkt niet zoals je zou willen.
Hoe herken je een patiënt of cliënt die laaggeletterd is? En hoe pas je je communicatie aan op zijn of haar niveau? In deze training leer je effectief communiceren en met je vragen, informatie en adviezen beter aan te sluiten op het scholingsniveau en het niveau Nederlands van de patiënt of cliënt. En je bent na afloop bekend en hebt geoefend met de terugvraagmethode.