Incompany training

Effectief communiceren met laaggeletterden – heldere voorlichting over depressie

Hoe praat je over depressie met een laaggeletterde cliënt? In de training leer je met vragen, informatie en adviezen beter aan te sluiten op het scholingsniveau en het niveau Nederlands van de cliënt. En je bent na afloop bekend en hebt geoefend met de terugvraagmethode.

  • Zorgverleners en welzijnswerkers in de nulde, eerste en tweede lijns zorg die helpen bij depressiezorg
  • 1 dagdeel
  • 3 punten

Waarom deze training?

In Nederland zijn ongeveer 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Ongeveer een derde hiervan heeft een migrantenachtergrond en Nederlands als tweede taal. Laaggeletterden hebben moeite met het lezen en begrijpen van informatie of het opvolgen van instructies. Bij laaggeletterde cliënten wordt de diagnose depressie vaak pas in een (veel) later stadium vastgesteld. Zij maken minder vaak gebruik van preventie-activiteiten die door een GGZ-instelling of sociaal wijkteam worden georganiseerd. Door beperkte gezondheidsvaardigheden, laaggeletterdheid of slechte beheersing van het Nederlands zijn zij minder goed in staat tot zelfmanagement.

Accreditatie

DoelgroepAfdelingPunten
Huisartsen en medische specialistenABAN3
DoktersassistentenCADD-NVDA3
Praktijkondersteuners en praktijkverpleegkundigenV&V + NVvPO3
Praktijkondersteuners GGZLV-POH GGZ3
ApothekersOA3
ApothekersassistentenNVFZ & Optifarma3

Inhoud van de training

  • Inzicht in de mogelijkheden van je cliënten om de informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Aansluiten met je communicatie over depressie op de mogelijkheden van jouw cliënt.
  • Praktische tips voor het herkennen van laaggeletterden in de praktijk.
  • Oefenen met de terugvraagmethode.
  • Oefenen in het gebruik van het ontwikkelde (beeld)materiaal.

Opzet en werkwijze

  • Er is veel aandacht voor vragen, ervaringen en casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
  • We oefenen met interactieve werkvormen en trainingsacteurs.
  • De training is praktisch van opzet. Je kunt het geleerde meteen in praktijk brengen.
  • De trainers creëren een open en veilige sfeer. Ze nodigen je uit vragen en twijfels te delen.
  • Deze training bestaat uit één dagdeel.
  • Maximaal 8-15 deelnemers.
  • Op verzoek van de opdrachtgever ontvangen deelnemers een certificaat van deelname.
  • De trainers hebben een achtergrond in de zorg.

Contact en kosten

Neem voor meer informatie en een kostenopgave contact op met de coördinator trainingen (030) 234 98 00 of training@pharos.nl.

'Er is geen woord voor depressie in het Turks. Had ik dat eerder geweten!’

‘Ik heb geleerd dat eenvoudige taal niet kinderachtig is en dat je je doel voorbijschiet als je het niet gebruikt.'

Meer informatie

Bekijk al onze trainingen

Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden

Preventie en zorg chronische aandoeningen